kabel aansluiten Chinese spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Dus de aarde tussen spindel en vfd losmaken aan beide kanten ? Dus los bij de vfd en bij het 'blokje' op de spindel ? Deze spindel zit op een robot arm dus hoe moet ik deze dan aarden ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door Kjelt »

Hoe is die robot arm geaard dan? Ik neem aan dat deze ook van spanning wordt voorzien ?
En wat is de weerstand (met een multimeter meten in de ohm stand terwijl het apparaat spanningsloos is) tussen de aarde van die robotarm en de behuizing van de spindel ?

Het wordt vrij lastig zoeken zo zonder alle informatie. Maar als je naar het plaatje van het schema van de open portaal frees kijkt zie je dat alleen u,v,w aangesloten zitten op de spindel EN de afscherming van die kabel aan 1 kant (de vfd kant) aan de aarde. De aarde zelf wordt dus nergens op de spindel aangesloten.
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

De robotarm is geaard via de schakelkast, is 380v.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door Kjelt »

Ok dan zal de spindel vermoedelijk via de chassisbouten ook die aarding hebben. Dit dus even met een multimeter nameten, dus weerstand van aarde naar spindel terwijl deze niet aangesloten zit (kabel los)
Als dat zo is dan het schema vd open frees aanhouden.
Dus driepolige afgeschermde kabel naar de spindel met u,v,w en de afscherming aan de vfd kant aan de vfd aarde hangen maar aan de spindel kant los (krimpkous eromheen).
En het liefste de vfd in een geaarde metalen behuizing plaatsen vanwege de emc.
Dan verder testen, succes.
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door RikV »

Er werd hier gezegd "230 Belgische Volts zijn hetzelfde als Nederlandse".
Dat is total onjuist! De Belgische zijn maar half zo gevaarlijk!
In Nederland wordt in de laagspanningsstations een zijde van de secundaire geaard: wat jullie de N noemen. Tussen de faze (P) en aarde staat aldus 230V, wat aardig kriebelt.
In België daarentegen wordt de MIDDENAFTAKKING van de secundaire in het trafostation geaard. Dus hebben wij 2 "P" geleiders en staat tussen deze en aarde "slechts" 115V.
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb gezegd dat "230 Belgische Volts zijn hetzelfde als Nederlandse".
Dat klopt nog steeds. Jij praat over 115V, en die zijn inderdaad half zo gevaarlijk.
Maar ik zou met die draden nog steeds niet vrij een handshake doen.
Dat is me nog steeds te heftig ... :mrgreen: :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door benkr »

België loopt wat verder achter maar vroeger hadden wij ook zoiets, maar tegenwoordig is minstens half België gelijk aan Nederland wat betreft de spanningsvoorziening, alleen de kleurcodering is wat vreemd, ik kom daar eigenlijk van alles tegen, logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken. Ja, ik heb een zoon die in België woont, dus met regelmaat krijg ik de vraag om assistentie bij klusjes.

Dit geldt echter allemaal voor een éénfase aansluiting, voor driefase aansluitingen is het eigenlijk gelijk aan Nederland, het sterpunt van de trafo is aan aarde gelegd en men heeft dat NUL genoemd, die nulleider wordt ook in het ddistributienet meegenomen, aarde komt ook mee, maar toch wordt er vaak lokaal een aardpen geslagen om de aarding te verbeteren.

Die pluggen die aan de motor zitten zijn echte ondingen, geven heel makkelijk sluiting naar de behuizing, aardsluiting dus, en dat is een goede reden voor de aardlekschakelaar om de boel uit te schakelen.
Ikzelf heb op mijn motor een Neutrik Speakon connector gemaakt, is veel robuuster en veel veiliger in gebruik, moet je wel een ring maken (draaien) want die connector (chassisdeel) is behoorlijk wat dieper en moet dus hoger geplaatst worden, maar dat is echt goed te doen.
Misschien dat Ewout er nog eentje heeft liggen van zijn 'oude' spindelmotor, daar had ik er ook eentje op gemaakt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door Kjelt »

Ik gebruik ook de speakon connectoren van Neutrik voor mijn steppers echter officieel meldt Neutrik dat deze niet gebruikt mogen worden voor power/stroom toepassingen, alleen voor audio.
Ik vind het ook merkwaardig want de isolatiewaardes en stroom zijn juist prima hier voor zou ik zeggen maar goed ze hebben een aparte serie connectoren voor stroomvoorziening, powercon.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door FSSF »

Kjelt schreef: 30 mar 2018 18:52 Ik gebruik ook de speakon connectoren van Neutrik voor mijn steppers echter officieel meldt Neutrik dat deze niet gebruikt mogen worden voor power/stroom toepassingen, alleen voor audio.
Ik vind het ook merkwaardig want de isolatiewaardes en stroom zijn juist prima hier voor zou ik zeggen maar goed ze hebben een aparte serie connectoren voor stroomvoorziening, powercon.
Als ze wel voor power/stroom toepassingen gebruikt zouden mogen worden kunnen er hele gekke dingen gebeuren op locatie wanneer iemand de speakers even voorziet van 220v 16a. :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door Kjelt »

Dat zou een goede verklaring zijn :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door benkr »

Daar ben ik het helemaal mee eens, maar een luidspreker aansluiten op mijn VFD zal niet zo snel gaan gebeuren denk ik vandaar dat ik het toch gedaan heb.
En ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.

En die Powercom, moet je eens proberen om een 4 polige te pakken te krijgen, zeker eentje die 500V bij 30A kan doen.
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Klein probleem (weer :( ) met de spindel. Aansluiting op de spindel via zo'n handig blokje na 1 draaidag al naar de vaantjes (Chinese kwaliteit, ik weet het) nu was ik nog niet klaar dus is mijn vraag, kan
ik de draden van de frequentieregelaar middels een dobbelsteentje (tijdelijk) verbinden ? draden van de frequentieregelaar zijn wel dikker dan die uit de spindel komen.
fotootje via volgende link te zien
https://www.bouwinfo.be/forum/technieke ... ndel-kapot
neem aan dat dit soort "blokjes"niet makkelijk te vervangen zijn ?
alvast bedankt weer
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door audiomanics »

Die blokjes zijn best wel redelijk te vervangen, maar je moet wel een zelfde vorm behuizing hebben om het eenvoudig te kunnen plaatsen.
Maar wat is de oorzaak van dat gebroken blokje? Heb je er hard tegenaan gestoten? (echt hard dus..) zo niet, dan zal je toch wat moeten doen om het niet nog eens te krijgen...
De kabel, die ik vanaf je VFD zie lopen, lijkt me haast van dat stugge VMVK spul dat je normaal onder de grond wegstopt.
Heb je sowieso al wel een borging en/of fixatie op die kabel zitten voor hij in de kabelrups gaat?(als je die op de Z-as hebt tenminste)
bijvoorbeeld met zoiets: (en een tyrap natuurlijk)

16337

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Nee zit nog niet allemaal definitief op z'n plaats. Nog even aan het zoeken wat de best working practice zal zijn. Blokje was aan 1 kant het pennetje van de klem afgebroken en dan krijg je dat
niet echt meer goed op z'n plaats, zeker niet als de spindel links en rechtsom draait.
Plaats reactie