Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

serum schreef: 30 jan 2018 10:08(brushed tegenover brushless, behoorlijk verschil in rendement, dus minder hitte)
Dat kan ik beamen. Tijdens het afstellen van het lager heb ik de motor langere tijd zonder koeling gedraaid (wel regelmatig de temperatuur controleren met de hand! :mrgreen:). De motor werd ook bij 24000 rpm (langer dan 10 minuten) niet zo warm dat ik m'n hand er niet op kon blijven houden. Doorgaans lukt dat niet meer vanaf 50-55 grC, dan gaat het pijn doen. Ik had zelfs het idee dat ik het motorhuis effectief in temperatuur kom verlagen door m'n handen er een tijdje op te houden (maar dat kan ook alleen maar een gevoel zijn geweest, gewenning van m'n handen aan die wat hogere temperatuur).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door Kjelt »

[quote=benkr post_id=171530 time=1517263807 user_id=5433]
Als dat werkt dan zie ik geen enkele reden meer om geen watergekoelde spindel te nemen, die kan immers ook bij lage toerentallen nog vermogen leveren terwijl de luchtgekoelde dan beslist externe ventilatie nodig heeft, maar hoe vaak gebeurd dit, dat draaien bij lage toerentallen, zo'n spindel is gemaakt voor hoge toerentallen. [/quote]
Ik ben vergeleken met jullie een newbie, heb wel al jaren een simpele CNC met Kress maar die kan alleen 10000rpm.
Nu merk ik dat bij aluminium dat veels te hoog is, ik krijg kleine stukjes in plaats van mooie spanen die ik met mijn handfrees bij 1000rpm wel krijg.
Daarnaast frees ik in hout (eikenhout) en dat verbrand bij hoge toerentallen zelfs met eensnijders. Dan kun je de feed verhogen maar dat is ook weer risicovol.
Dus ik ben zoekende en de reden dat ik zo'n chinese spindel zou willen is juist voor de lagere toerentallen maar kennelijk redeneer ik dus fout, moet ik hogere toerentallen en hogere feed nemen ?
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Euuuh .... ik frees hout (conform hier al heel vaak geroepen is door grotere goden dan ik net-niet-meer-newbe) op 24000 rpm en 1,5 tot 2 m/min met 2 snijders of diamand-vertanding (de laatste nl. voor zachter hout).
Geen stof, geen brandplekken, het gaat prima zo.
Plaats reactie