Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Ik wil de lagers van mijn spindel vervangen. Ik heb de nieuwe lagers al.
Op de foto's de oude lagers van de onderkant (H7005C-2RZ/P4)

Daar heb ik twee vragen over:
1. Wat is de betekenis van die gekleurde stopkappen?
De rode zit aan de kant waar de dikke kant van de binnenring en de dunne kant van de buitenring.
De blauwe zit aan de andere kant.

2. Er staat op de buitenring over beide lager heen zo'n V gegraveerd. Dat is om aan te geven hoe ze tegen elkaar geplaatst moeten worden.
Maar ... dan staan ze dus beide met de rode kant naar beneden.
Aan de top van de spindel-as zit 1 hoekontactlager (kleiner, H7002C-2RZ/P4) met de rode kant naar boven.

3. Alle lagers zitten behoorlijks strak op de as. Met de hand erop schuiven, of zelfs maar slaan, zit er niet in. Daar moet een (genuanceerde) hamer aan te pas komen. Hoort dat?

16211

16210
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door willy wonka »

Normaal warm je de lager iets op, en dan kun je ze er zo opschuiven.

> en < is de positie inderdaad.
m.b.t. de kant (denk ik) dat het geen probleem is. Het vet zich toch in de lagers opgesloten.
Het is niet zo dat er olie of dat soort zaken in de spindel wordt gespoten.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door benkr »

De spindel die ik heb gehad, had hetzelfde euvel. Ik heb daar destijds hier nog een discussie over gehad in een topic, uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een X of O opstelling, dat weet ik niet meer, maar dat hangt af van de constructie, even optekenen hoe de lagers opgesloten worden, dan wordt dat meteen duidelijk want daar hangt het van af.

Mocht je het niet helemaal volgen kijk dan een in een boek van een lagerfabrikant, zoek naar X of O opstelling van hoekcontact lagers. Het achterste lager word door een veerring op de buitenring naar beneden gedrukt, dat betekent dus dat die veerring het lager richting de brede binnenring drukt.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb (vereenvoudigd!!) getekend hoe het van origine gemonteerd is.
Rechts op de tekening is de onderkant van de freesspindel, waar de ER20 collet met frees geplaatst wordt.

De passing op de as is voor alledrie de lagers behoorlijk strak.
Zoals ik al schreef: bij demontage moet er een hamer aan te pas komen.

De opstelling is <----------->> , dus 1 lager boven, 2 onder.
Beide onderste lagers worden op de as bijeen gehouden door die moer.
De as wordt door die bout rechts het spindel-huis ingetrokken.
Met die golfring-veer wordt de voorspanning op de hoekcontactlagers ingesteld.
Als de motor opgewarmd is, zal de as iets langer worden, en de voorspanning op de lagers iets afnemen.

De vraag is: hoeveel voorspanning moet er zijn?
Door het frezen zal de as eigenlijk nooit naar beneden worden getrokken (wat in theorie wel mogelijk is door de golfring-veer iets in te drukken).
Mijn idee is het dat de golfring-veer 50% ingedrukt genoeg zou moeten zijn.
Hoe denken jullie daarover?

N.B.
In deze opstelling lijkt mij een >< of <> opstelling voor de onderste 2 lagers niet goed. Mee eens?

16214
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door benkr »

Voor zo ver ik me kan herinneren, het is inmiddels al weer een jaartje of 2 a 3 geleden, is die voorste moer meer iets voor cosmetische afwerking en doet die niet mee aan het opsluiten van de lagers, die zitten in het huis opgevangen. Als die moer de lagers wel opsluit dan zou ge de rotor er langs die kant uit kunnen halen, dat is beslist niet zo.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef: 14 jan 2018 01:26In deze opstelling lijkt mij een >< of <> opstelling voor de onderste 2 lagers niet goed. Mee eens?
Mee eens.. Zoals je het getekend hebt is het een >> of <<
Je moet even kijken wat wat opsluit. Als de lagers alleen maar in de buitenmantel gevangen worden, en hooguit met een gegolfde veerring op hun plaats gehouden worden, maar de opsluitmoer op de as het binnenste gedeelte kan aandrukken, dan zou ik voor >< gaan. Als het goed is kan je de orientatie zien door de twee lagers omgekeerd tegen elkaar aan te zetten. Als er iets van ruimte is tussen de buitenringen, dan staan ze <>.
Overigens zou ik het hameren op lagers en assen uit mijn hoofd zetten.. Beter even een pers of poelietrekker geregeld.. Voor het plaatsen: de as in een afgesloten plastic zak in de diepvriezer en de lagertjes op de radiator..
Dan moet het goed gaan.. Te makkelijk wil je niet hebben, zeker niet bij motortjes die 24kRPM draaien.. 't begint met slippen binnen het lager, dan wordt het vreten, klapperen, breken..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb een paar jaar geleden de lagers ook vervangen nadat ze waren doorgefikt. In overleg met een installatie tech van SKF hebben wij het zo geplaatst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze manier zet je met de as zelf de pre-load op de lagers en sluit je ze alleen op in het huis. Ik had geen moeite met de installatie overigens

De lagers heb ik op advies van hen gesmeerd met 1.3cm3 LGLT 2 per lager http://www.skf.com/group/products/lubri ... index.html

Voor het vermaak een plaatje van de lagers die doorgefikt waren:

Afbeelding

Tot slot de lagers die ik heb gebruikt:
2x SKF 7005 ACD/P4A (max 34k rpm met olie, dynamic load 9.3Kn)
2x SKF 6002-2Z (kleine lagers bovenaan de spindle)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

benkr schreef: 14 jan 2018 09:11 Als die moer de lagers wel opsluit dan zou ge de rotor er langs die kant uit kunnen halen, dat is beslist niet zo.
Die voorste moer (op de tekening rechts) doet inderdaad niet meer dan beide lager-binnenringen opsluiten/fixeren op de as. En inderdaad dan kan die as er onder uit worden getrokken. Dat wordt echter tegengegaan door het lager op de top van de as i.c.m. die bout. Die moer draait ook mee met de spindel.

Er is dus sprake van een <>> opstelling. Of beter een <----->> opstelling.

Edit:
Terwijl ik aan het typen was, heeft Stef Stuntpiloot zijn bericht geplaatst.
Op zijn 3e foto is goed te zien dat die 'siermoer' meedraait.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door Breaker »

Dat is wel een logischer opstelling, twee hoekcontactlager zou ruim voldoende moeten zijn voor de belasting van zo’n spindel. de laatste is dan een radiaallager om het netjes rond te laten lopen. spaart een duur lager uit en dat is met A-merken geen centenwerk. Heb je de lagers qua type één op één vervangen?

De voorspanning, aandraaien totdat het zwaarder begint te lopen en dan een kwartslag terug. Gaat de temperatuur tussen de spindelas en het huis heel veel verschillen? Bij 50° verschil en 200mm lengte is er ongeveer een tiende mm lengteverschil. Ik gok dat het werkelijke verschil in bedrijf kleiner is.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

audiomanics schreef: 14 jan 2018 10:35Voor het plaatsen: de as in een afgesloten plastic zak in de diepvriezer en de lagertjes op de radiator..
Dan moet het goed gaan.. Te makkelijk wil je niet hebben, zeker niet bij motortjes die 24kRPM draaien.. 't begint met slippen binnen het lager, dan wordt het vreten, klapperen, breken..
Kees
Sinds gisteravond ligt hij inderdaad in een plastic zak in de diepvries. En over het verwarmen van die lagers had ik nog de vraag: tot hoe warm? Bedankt voor het anrtwoord! :mrgreen:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Breaker schreef: 14 jan 2018 11:35 Dat is wel een logischer opstelling, twee hoekcontactlager zou ruim voldoende moeten zijn voor de belasting van zo’n spindel. de laatste is dan een radiaallager om het netjes rond te laten lopen. spaart een duur lager uit en dat is met A-merken geen centenwerk. Heb je de lagers qua type één op één vervangen?

De voorspanning, aandraaien totdat het zwaarder begint te lopen en dan een kwartslag terug. Gaat de temperatuur tussen de spindelas en het huis heel veel verschillen? Bij 50° verschil en 200mm lengte is er ongeveer een tiende mm lengteverschil. Ik gok dat het werkelijke verschil in bedrijf kleiner is.
Ik heb exact dezelfde lagers gebruikt. De typenummers stonden op de originele lagers (H7005C-2RZ/P$ en H7002C-2RZ/P4). Die typenummers heb ik bij 'Europeesche' merken niet kunnen vinden. Zelf passende lagers zoeken vertrouwde ik mij niet toe, maar bovendien was me duidelijk dat ik dan goedkoper een geheel nieuwe spindel kon kopen. Bij AliExpress kon ik ze wel vinden. Bij meerdere shops. Ik heb niet de goedkoopste shop gekozen, maar een waar bleek dat ze verstand van lagers hebben (goede zinvolle documentatie, uitleg codering, veel soorten lagers, de mogelijkheid om iets speciaals te bestellen). En dan maar wachten .... 't viel mee: 2 weken.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Hij loopt. Het geluid is weer als vanouds. Ik heb hem langer dan een half uur laten lopen zonder koeling op 4000 rpm. Hij werd een dikke handwarm. Niet zo warm dat ik m'n hand eraf moest halen. Ik schat een graad of 45, hooguit 50. Lijkt me netjes.
Dank voor alle adviezen (weer).

Dirk.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door audiomanics »

DirkSchipper schreef: 14 jan 2018 11:36 En over het verwarmen van die lagers had ik nog de vraag: tot hoe warm?
Ik schreef: de lagers op de radiator... die radiatoren worden een graadje of 40 hooguit.. Dat is warm zat, immers er zitten rubberen ringen in en het ingesloten vet hoeft ook niet vloeibaar te worden.
Als ik schrijf "op de kachel" dan is dat voor de ene kachel een graad of 50 maar er zijn kachels waar je ook water op kan koken.. En die zijn volgens mij net te warm.. Je moet het ook nog vast kunnen houden, dus hoger dan 60 graden zou ik niet gaan..(terwijl de meeste lagers prima met 100+ graden overweg kunnen)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe lagers Chinese 2.2 kW spindel

Bericht door DirkSchipper »

Zo, we zijn een week verder. Hij heeft de hele week stil gestaan, en ... hij ligt weer open. :x
Er was lucht in de koelslangen gekomen (15 cm slang , 8 mm diam. inwendig, gevuld met lucht), vanuit de motor.
Ik heb hem heel voorzichtig gedemonteerd, zodat ik geen koelvloeistof zou knoeien, en dus aan evt. koelvloeistof in de motor zou kunnen ontdekken waar een evt. lek zit.
In de motor was het nagenoeg droog. Hooguit een halve druppel. Dat kan die 10 cc nooit verklaren.

Ik heb de koelruimte (voorzichtig) afgeperst, en met zeepsop gecontroleerd. Hij lekt aan de bovenkant van de motor tussen de RVS buiten-mantel en de ring waar de koelvloeistof in- en uitgaat. De onderkant is wel dicht.

Het lijkt dus een kwestie van ook de buitenkant met pakking afdichten. Daar gebruik ik 'Locktite blue' voor. Een vloeibare siliconen-pakking die bestand is tegen olieën etc. Dus ook tegen koelvloeistof. Of hebben jullie een ander advies?

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog even die opsluitmoer voor beide lagers aan de onderkant. Die draait dus mee:
https://www.youtube.com/watch?v=vP27dw4sFHc
Plaats reactie