Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

Ik heb een ( eigenbouw ) veel door een ander Portaal frees
Ik frees momenteel met een Proxxon BFW 40 :?:
Het typenummer ben ik niet zeker van maar maakt geen lawaai met lucht frezen
In aluminium wel ;-) maar ik wil wat meer rpm dan 7000 en 180Watt
Er zijn van die Chinese dingen met een ER11 opname 300 400 Watt met een regeling en houder
Iets van 12000 rpm dat is bijna het dubbele van Mn proxxon
Iemand ervaring met dat ? Chines wondertje
Ik hoef geen runout van 0.00001 mm als het binnen 0.05 zit is het voor mij goed genoeg
Ik frees met Mn proxxon alum met 3mm en een twee snijder maakt behoorlijk wat bramen
En Mn meters per minuut voeding is ook teleurstellend
Dus ik wil wat meer toeren
die goedkope Chinese dingen van 130 euro incl verzending
Iemand ervaring en is het wat :?:
Of zeg je kom maar ophalen voor een prikkie :lol:
Ik moet even kwijt dat ik weer met 100 dingen tegelijk bezig ben
Dus het gaat goed naar omstandigheden in Oudenbosch ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door DaBit »

Gelukkig dat het beter gaat!

De meeste van die dingen hebben simpelweg een ER11 houdertje op de as van een elektromotortje geklemd. Behalve dat ik er niks van geloof dat dat mooi concentrisch zit is ook de lagering van zo'n motor niet erg geschikt om te frezen; er zal nog wel wat axiale speling op zitten ook.

Ik denk dat je er net zoals de meeste andere op het internet niet lang blij mee bent, en dan is het weggegooid geld.

Zo'n 800W Chinees spindeltje kost ook niet de wereld, heeft dezelfde diameter (65mm), is niet zo gek veel zwaarder (1,6kg extra), en kan 24000rpm wat voor die kleine freesjes wel fijn is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

800 Watt is veel voor Mn portaal frees
Maar Dabit welke 800 Watt spindle bedoel je precies ?
Bedankt voor je advies
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door assink »

Heb hier nog een Hitachi VFD liggen en een 800 watt ER11 watergekoelde spindel en een Eheim aquariumpomp.
Heb 'm zelf nog nooit gebruikt en ligt hier al een behoorlijke tijd :oops:
Belang bij? Moet wel een nieuwe stekker aan het kabeltje en een aansluittule voor 't water.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb ook nog een Kress liggen. Type weet ik zo niet maar is iets van 800 of 850
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

assink schreef:Heb hier nog een Hitachi VFD liggen en een 800 watt ER11 watergekoelde spindel en een Eheim aquariumpomp.
Heb 'm zelf nog nooit gebruikt en ligt hier al een behoorlijke tijd :oops:
Belang bij? Moet wel een nieuwe stekker aan het kabeltje en een aansluittule voor 't water.
Ik heb er wel oren naar , dank voor je aanbod
die stekker is dat op de spindle of aan een kabeltje is dat door een kroonsteen ofzo tijdelijk op te lossen :?:
Aansluit tule wat moet ik daarbij denken :?:
ik heb hier nog wat liggen voor PC cooling 10 mm slang koppelingen
Zou je een paar foto,s willen plaatsen of naar me willen sturen in een email a.u.b.
Dat is toch wat makkelijker te zien waar we over praten ;-)
Alvast bedankt
Bert
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

Ballegooijen schreef:Ik heb ook nog een Kress liggen. Type weet ik zo niet maar is iets van 800 of 850
De Kress ben ik niet zo gecharmeerd van om eerlijk te wezen Je moet daar best wel aan zitten pielen om dat spanbusje te verwisselen of een moer voor elke bus erbij kopen
Is hij regelbaar in toeren ?
En Mn oren werden ook niet blij van dat geluid ;-)
Bedankt voor je aanbod misschien kan je een prijs noemen
Nogmaals dank voor je reactie
Laatst gewijzigd door lelieveld op 25 aug 2017 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door DaBit »

lelieveld schreef:800 Watt is veel voor Mn portaal frees
Maar Dabit welke 800 Watt spindle bedoel je precies ?
Bedankt voor je advies
Zoiets: http://www.ebay.com/itm/0-8KW-800W-Air- ... Sww5hZJRit

Is de eerste link, er staan er wel meer op ebay/aliexpress/whatever. Met VFD, zonder VFD, met klem, zonder klem, etc.

800W teveel zal wel meevallen; 10000rpm is 10000rpm of die spindel nou 800W of 8000W is. Die laatste krijgt het alleen wat minder snel benauwd in zware omstandigheden. Verder is 800W bij 24000rpm net zoveel koppel als 400W bij 12000rpm.

Hooguit dat het 800W ding te groot is (d=65mm, L=210mm, rond die koers) om lekker te kunnen plaatsen. Maar als die past dan denk ik dat je daar een stuk blijer van word dan van zo'n motortje-met-ER11-asje-erop.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

Ik doe alleen maar plaat materiaal bewerken Dabit nu in pasjes van 0.4 mm met 100 mm per min
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

DaBit schreef:
lelieveld schreef:800 Watt is veel voor Mn portaal frees
Maar Dabit welke 800 Watt spindle bedoel je precies ?
Bedankt voor je advies
Zoiets: http://www.ebay.com/itm/0-8KW-800W-Air- ... Sww5hZJRit

Is de eerste link, er staan er wel meer op ebay/aliexpress/whatever. Met VFD, zonder VFD, met klem, zonder klem, etc.

800W teveel zal wel meevallen; 10000rpm is 10000rpm of die spindel nou 800W of 8000W is. Die laatste krijgt het alleen wat minder snel benauwd in zware omstandigheden. Verder is 800W bij 24000rpm net zoveel koppel als 400W bij 12000rpm.

Hooguit dat het 800W ding te groot is (d=65mm, L=210mm, rond die koers) om lekker te kunnen plaatsen. Maar als die past dan denk ik dat je daar een stuk blijer van word dan van zo'n motortje-met-ER11-asje-erop.
Ik kan 210mm kwijt Alleen monteren moet ik dan met de houder en die mag niet breder dan 100 mm zijn Dat is Mn plaat waar de Zas op zit
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

Even op die goedkope CNC spindle,s
Ik heb geen bedrijf
En de machine staat maanden stil en dan heb ik weer iets UITSLUITEND ! Alleen voor mezelf
Dus als een spindle 100 uur mee gaat ben ik 10 jaar verder
En lig ik in een verpleeghuis :evil:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door DaBit »

Ja, maar als je om de haverklap de brokstukken uit de snijvlakken van je freesje breekt omdat de as rammelt of je bezig blijft met ruwe randen van je gefreesde werkstukje bijwerken dan ben je het ook gauw beu. Leuk als je 16 bent en nog barstensvol energie zit, niet leuk in jouw geval. Dan is 'het werkt gewoon' best prettig.

En nogmaals: een teveel aan vermogen heb je geen hinder van. Met een auto die 200pk onder de motorkap heeft kun je ook 50 rijden. Een teveel aan axiale/radiale speling en rondlooponnauwkeurigheid, daar heb je wel last van. En met een 3mm frees komt dat een stuk nauwer dan met een 30mm frees.

Grasduin maar wat over het Internet; er zijn er maar weinig die lang blij zijn met zo'n door jou voorgestelde spindel. En dan komt het er vroeg of laat op neer dat je 2x kunt kopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door lelieveld »

DaBit schreef:Ja, maar als je om de haverklap de brokstukken uit de snijvlakken van je freesje breekt omdat de as rammelt of je bezig blijft met ruwe randen van je gefreesde werkstukje bijwerken dan ben je het ook gauw beu. Leuk als je 16 bent en nog barstensvol energie zit, niet leuk in jouw geval. Dan is 'het werkt gewoon' best prettig.

En nogmaals: een teveel aan vermogen heb je geen hinder van. Met een auto die 200pk onder de motorkap heeft kun je ook 50 rijden. Een teveel aan axiale/radiale speling en rondlooponnauwkeurigheid, daar heb je wel last van. En met een 3mm frees komt dat een stuk nauwer dan met een 30mm frees.

Grasduin maar wat over het Internet; er zijn er maar weinig die lang blij zijn met zo'n door jou voorgestelde spindel. En dan komt het er vroeg of laat op neer dat je 2x kunt kopen.
Dat is nu waarom ik vroeg of er hier waren met ervaring zelfs voor 90 euro heb je al een 300 Watt met regeling en al
Ik ben altijd veel te optimistisch :oops:
Daarom stond heel Mn schuur vol met HBM , maar Huvema Bernardo etc is geen bal anders of beter,
Waar ik ontzettend veel ergernis maar ook heel veel geleerd heb
Overal moest ik wat aan doen, soms tot 3 x terug gebracht .
Kon ook geen echte industrie machine kwijt.
Maar is er nou niemand hier die dat ding getest heeft of weet van een test ?
Op voorhand zeggen dat het rommel is ,meer kans van wel dan niet , dat kan ik ook wel bedenken Dabit ;-)
Ik wil eigenlijk geen vooroordeel maar bewijs :mrgreen:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Goedkope chines DC brushless ER11 spindle

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Op voorhand zeggen dat het rommel is ,meer kans van wel dan niet , dat kan ik ook wel bedenken Dabit ;-)
Ik wil eigenlijk geen vooroordeel maar bewijs :mrgreen:
Ja, ben ik met je eens, maar nuchter bekijken hoe zo'n freesspilletje opgebouwd is, en een beetje wijsheid erbij, is het zeer waarschijnlijk dat de rondloop van deze constructie ver buiten de wens ligt. En dan heb je dus weer wat liggen, goed voor €0.16 /kg, want ik geloof dat ijzer dat zo'n beetje doet.
Dus gaan we dat maar niet proberen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie