welke type aandrijfriem

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

welke type aandrijfriem

Bericht door karangetang »

Voor mijn zelfbouw spindel met een 1.1 Kw DC motor
13610
moet ik kiezen welk type vertqande aandrijf riem en wielen ik moet gaan gebruiken wie kan mij goeder aad geven Ik wil vertand omdat ik straks de spindel wil gaan controleren met een decoder ...
Ik zelf den aan een 25 mm brede riem of is dat over kil ? en is 15 mm genoeg? Moet Ik HDT nemen of iet\s anders ?? wie heeft er ervaring mee . Moet mooi en geruisloos draaien ook bij wat hogere toerentallen (tot 10.000) maar ook niet belachelijk duur zijn . Zijn de tandwielen van Hardware-cnc goed genoeg voor dit doel?
https://hardware-cnc.nl/nl/shop/tandrie ... -25mm-riem
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door mostudio »

Met die snelheid kun je beter een ribben riem nemen.
Bereken maar eens de omtreksnelheid van de riem over de pullys en kijk eens in de datasheet van de riemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door benkr »

Ik ben met ongeveer dezelfde problematiek bezig, wat is een ribben riem?
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door Oscar f1 »

POLY V BELT

Afbeelding
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door karangetang »

De polibeld ken ik maar dat kan toch slippen ...Ik zie op foto's van spindel cartridges toch bijna altjd getande aandrijfwielen zitten ... ik wil mijn spindel met een decoder exact bepalen ... voor ridget tapping .
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door benkr »

Is leuk, maar dan is de positie in absolute zin niet meer star gekoppeld aan de motoras, en dat wil ik dus wel.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door karangetang »

Krijg van Hugo Stoutjesdijk het idee aangereikt de encoder op de spindel as te monteren en dan een micro v beld te gaan gebruiken omdat dat nu eenmaal geruisloser draaid , Heeft ook voordelen wanneer je verrschillende overbengings verhoudingen wil gaan toepassen. zowaar geen slecht idee.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door Leo.D »

Wil je alleen gaan tappen of ook frezen....

Denk aan de benodigde koppels en toerentallen.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: welke type aandrijfriem

Bericht door karangetang »

Ja ik wil ook gaan tappen.
Dus eerst maar es proberen met getande riemen (25 mm) wanneer het teveel lawaai maakt dan kan ik de riemschijven afdraaien en met v groeven voorzien voor micro v mm b(pj8) riemen ga er dan en vertraging in zetten voor tappen en staal bewerken en een vesnelling voor aluminium en kleinere freesjes ..De gelijkstroom motor met een minarik controller (180 v) heeft in de lagere toeren tallen een behoorlijk koppel . Ikk zal er wel een behoorlijke koelventilator op moeten zetten want bij lagere toeretallen geeft de ven die er opzit niet veel luchtstroming.
Plaats reactie