Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Danfoss VLT Drives
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2015 09:10

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door Danfoss VLT Drives »

Hoi, probeerde al eerder te reageren op het bericht, maar had wat account probleempjes, dus waarsc te late reactie:
Starten van een VLT drive van de MCT 10 setup software wordt niet ondersteund. De tool is echt alleen voor instellen en monitoring.

Ik begrijp uit het verhaal dat de drive een 24V aansluiting heeft op klem 27. Dit houdt in dat de vrijloop functie niet geactiveerd is en dus de VLT drive “standby / ready“ staat.

In deze toestand dient er in principe alleen nog een start commando te volgen. Afgaand op fabrieksconfiguratie moet deze worden aangesloten op klem 18, waar dan de functie “start” geprogrammeerd staat. Deze startvoorwaarde op klem 18 moet dan samen met de vrijloop functie op klem 27 worden gegeven. Meestal word de vrijloop functie direct doorverbonden (klem 12 +24Vdc naar klem 27 vrijloop geïnverteerd) en het start commando geschakeld tussen klem 12 en 18.

Aan het verhaal te lezen wordt de snelheidsreferentie goed ingelezen door de VLT Drive. Ziet 50% referentie (geschaald naar toerental van 9000rpm)

In principe kan via de RS485 verbinding via het Standaard Danfoss FC protocol worden aangestuurd. Nieuwere type VLT5000 series ondersteunen ook Modbus RTU protocol als standaard.

Nog een kleine toevoeging…

Misschien dat de VLT drive in gestopte toestand staat op het bedieningspaneel (LCP). Dan wordt een start commando niet uitgevoerd om dat de VLT drive dan op het LCP gestopt staat. Meestal knippert de LCP aanduiding dan op het scherm. Als dan op start toets wordt gedrukt dan is de uitlezing niet knipperend meer en kan er normaal gestart/gestopt worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Nou, het spul draaide voordat ik probeerde met MCT10 de parameterset te backuppen vlekkeloos, en inmiddels ook weer.

Probleem was toch dat er ergens onverwacht iets omgeknikkerd was bij het draaien van die MCT10 software om de parameters te backuppen (New project, read from drive). Een reset naar factory defaults en de parameters weer goed zetten (exact zoals ze stonden toen het niet werkte dus) deed de truuk.

Op 1 dingetje na: je mag de maximale frequentielimiet niet boven de 132Hz zetten vanuit MCT10, ook niet als je 0-1000Hz mode selecteert. Dat is puur een bug in die software, want als ik zelf via het FC protocol en eigen code de desbetreffende parameter schrijf gaat het wel goed. Via de LCP kan ik 'm ook gewoon instellen.

Mijn VLT5008 is overigens het type dat niet standaard Modbus RTU ondersteunt; daar zou ik nog een option card voor moeten hebben. Vandaar dat mijn driver het FC protocol gebruikt om te communiceren met de drive. Wat overigens prima werkt dus ik mis die Modbus niet.

Dat FC protocol via RS485 is trouwens ook de enige communicatielijn naar de drive; ik gebruik de digitale en analoge ingangen verder niet. Op klem 27 na om de drive in standby/ready te zetten dan, maar die hangt vast aan de 24V.
De drive staat wel ingesteld dat de motor na een seconde geen communicatie stopt; dat voorkomt dat de motor vrolijk door blijft draaien totdat iemand op de E-stop drukt mocht de communicatie wegvallen.

Nu nog eens spelen met DC injectie remmen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JohanB
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 nov 2017 23:16

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door JohanB »

sorry .
VLT 5008 is wel direct via Modbus aan te sturen .
wijzig de parameter"561 in Modbus RTU ( let op dit is 2 draads com .

com is 8:N:E 1 stopbit .

groet johan .
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Danfoss VLT5000 reageert niet op externe bus

Bericht door DaBit »

Ik heb het geprobeerd, maar bij de mijne werkt dat echt niet. Is volgens mij toch iets wat je als optie aan moet vinken bij aanschaf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie