kress spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

kress spindel

Bericht door berke »

Hoi ik ben nieuw op het forum en ben zo wat aan het uitkijken wat alles kost en info opdoen :lol: wel over spindels de 1000 wat van kress lijkt me wel wat te hebben. Wel de vraag is moet je nu voor iedere maat frees een andere maat van spantang kopen? en ook een kop of is die kop universeel? bestaat er geen opzet stukje dat je naar een goedkopere reeks spantangen kan gaan? een soort adaptor? En als laatste vraag? als je begint welke maten zou je kopen, wat kom zelden voor? ze zijn vrij prijzig. een 8 mm moet je al zeker nie kopen die zit er op :shock: of is er een beter alternatief dan kress? van chinees moet ik het nie zo hebben tenzij voor te eten :)
groetjes en bedankt
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kress spindel

Bericht door DaBit »

berke schreef:Wel de vraag is moet je nu voor iedere maat frees een andere maat van spantang kopen?
Voor iedere schachtmaat wel. Maar heb je 3,175mm (1/8"), 6mm en 8mm dan kun je een heel aardig eind komen, want veel maten freesjes kun je gewoon met 6mm schacht kopen of 3,175mm als je de printfreesjes/boortjes hoek op gaat.
en ook een kop of is die kop universeel?
De moer? Die hoef je niet perse meerdere malen te kopen, maar ik zou het wel doen.
of is er een beter alternatief dan kress? van chinees moet ik het nie zo hebben tenzij voor te eten :)
Dat zou ik toch eens heroverwegen. Die Chinese spindeltjes zijn best fijne dingen, zeker voor het geld wat ze kosten.
Als alternatief heeft Damen nog een 'Kress-vervanger' van Teknomotor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

Re: kress spindel

Bericht door berke »

enig idee welk chineess spindeltje een goed alternatief is voor een kress? ik ken dan die markt niets, ik wil best wel chinees kopen als ik weet dat het goed is. :lol: dus geen sambal er op
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kress spindel

Bericht door audiomanics »

Ik durf best te zeggen dat er geen enkele chinese spindel een alternatief voor een Kress is:
Ik heb in ca 5 jaar tijd letterlijk 1 chinees gemold door eigen toedoen maar ook weer gerepareerd. Daartegen staat dat ik minstens 5 Kressen heb verbruikt in ca 3 jaar die kompleet zum-klote waren, onderdelen versmolten, toerentalregelingen kapot, lagers vast..etc etc.. Zelfs voor mijn bovenfrees heb ik de Kress de tent uit geknikkert..
Komt er ook niet meer in..
Chinesen zijn vele mate fijner in gebruik, goed aan te sluiten op je controller waarmee je het toerental softwarematig in kan stellen. Best wel krachtig en een heeeeel stuk stiller..
ik wil het dus geeneens een alternatief noemen.. het is een heel ander ding... Maar daar kom je zelf wel achter als je uiteindelijk je zoveelste Kress in de kliko deponeert..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

Re: kress spindel

Bericht door berke »

Kees
hoe zwaar moet hij dan zijn, ze werken allemaal op laagspanning, 400 wat _ 800 wat? 300 wat
mijn freestafeltje gaat vermoedelijk 400 op 700 x 30 zijn hoop ik. acryl, hout alu..
groetjes
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kress spindel

Bericht door audiomanics »

Oh ja, een 1,5KW spindeltje is een mooi begin. Zelf heb ik een lucht gekoelde omdat ik al die extra koelslangen niet meer kwijt kan en er ook geen zin in had..
Watergekoelde zijn wel iets stiller nog maar ook iets dikker.. De 1.5Kw lucht heeft een diameter van 65mm en de watergekoelde is 80mm rond (zelfde als de meeste 2,2KW motoren)
Motortjes kun je best gewoon op eBay kopen en als je erbij ziet staan UK-shipping weet je dat je ook zeker geen invoerrechten etc hoeft te betalen.
Koop er de VFD gewoon bij. Dat zal vaak een HuanYang kast zijn.. Wereldwijd zijn er daar misschien wel een miljoen van..
Dat je een maandagproduct treft kan bij alle merken voorkomen. Vandaag een gesprek met iemand gehad die geen proximity-sensoren gebruiktte omdat die na een half jaar de geest gaven...???? ik heb totaal ruim 25 van die dingen in gebruik, en sommige al ruim 8 jaar... Nog nooit iets mee gehad... En de mijne zijn echt de goedkope uit China...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kress spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar vraag me wel af waarom bij de één de kressen zo snel verslijten, terwijl een ander er eindeloos mee doet. ( volgens mij freest Arie al z'n titanium horlogekasten met een kress )
Is dat de maat van de gebruikte frezen, of het niet doorlopend op standje 6 ( max) laten draaien, of misschien toch rustig in laten lopen als ze nieuw zijn.

Ik kan me verder wel voorstellen dat een HF spilletje geen eerlijk vergelijk is met een kress, vooral watergekoeld is dat wel superieur.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

Re: kress spindel

Bericht door berke »

wel 300 a 350 plus invoerrechten vind ik toch al vrij veel geld voor een spindel. moet dat 1,5 kw zijn? als je een chinees koopt? ik dacht aan een 200 erotjes voor een spindel. Ik ben ook maar een zieke man die van een invaliditeitsuitekering leef en heb een budget van 2000 ero. Ik las hier op het forum dat een chinees ook makkelijk kan opgblazen worden, iemand die er twee stuk deed. Maar ik wil natuurlijk investeren in iets dat goed is. :cry: zijn er nog meningen? tuurlijk weet ik dat een spindel van 300 wat vijgen na pasen is :mrgreen: ik dacht kress 1000 wat lijkt me een stevige klepper
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kress spindel

Bericht door audiomanics »

berke schreef:wel 300 a 350 plus invoerrechten
Moet je toch eens wat meer op eBay rondzoeken... in euro's heb ik 'm inclusief VFD voor 223 en die invoerrechten? zijn ook truukjes voor.. De chineesjes houden daar zelf vaak al rekening mee..
Ik zie ook wel van die setjes voor ca 1159 gbp staan maar ik denk dat dat op een massale vergissing berust.. Zowel een VFD als een 1,5kw spindle kosten ca 80 euro.. plus wat verzendkosten.. Daar moet je de marge kunnen vinden. Soms een beetje dealen met die lui..
Maar koop lekker een Kress... of nog beter een Dremel...... of nog beter een tweede hands...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

Re: kress spindel

Bericht door berke »

pardon, meneer kees , ik zal een tegoei zoeken, mischien vind ik hem ook wel voor 223 erotjes, als het zoveel beter is als een kress zal je wel gelijk hebben. Ik zal met die chinese wel wat onderhandelen, misschien doen ze de ophang btacket er wel bij voor de prijs :mrgreen: ik lees in ieder geval veel goed over de chinses spindels. is het moielijk om ze aan te sluiten? en de bediening? mijn technisch engels is niet zo goed :(
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kress spindel

Bericht door audiomanics »

Nou, vooruit... hier dan:
http://www.ebay.com/itm/1-5KW-WATER-COO ... 3a70de3b72
Aansluiten van zo'n ding heb ik beschreven in het topic over de "Open Source" Portaalfrees... Hoef je geen engels voor te kennen...
Twee draadjes voor de 230V in, drie draadjes naar de motor.. Volgorde in zoverre belangrijk dat als hij de verkeerde kant op draait dat je even twee van de drie draadjes moet omwisselen. En dan nog een draadje of drie van je controller om de zaak te starten en het toerental te regelen.. Maar dat kan ook handmatig met een potmetertje (zoals bij die Kress, alleen dan kun je ook het toerental nog aflezen...)
Verder zitten er hier honderden mensen die meelezen en je kunnen helpen..
En JA, als je de boel lekker verkeerd instelt kun je het opblazen... Het is net als met fietsen: ongevaarlijk maar je kunt er dood aan gaan.. In jouw geval misschien een verkeerd voorbeeld ;-)
Ik heb ook al enige malen een bestand gepost met daarin mijn instellingen.. Even (laten) zoeken en het kan niet mis gaan..

Oh ja, die chineesjes worden met een ER11 Collet geleverd.. Bij Sorotec in Duitsland hebben ze daar klembussen voor tot 8mm!! (Normaal is 6mm de grens..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
berke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 nov 2014 19:13
Locatie: Turnhout

Re: kress spindel

Bericht door berke »

prima menner kees hartelijk dank. ik zal als ik zover ben alles uizoeken van u over bediening en aansluiting. voor die prijs en 't verschil van een kress kan je idd beter chinees worden, als dat het neusje vd zalm is :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: kress spindel

Bericht door audiomanics »

Nou, 't neusje van de zalm zul je echt diep voor in de beurs moeten tasten... Maar 't is wel leuk spul..
Je krijgt er in ieder geval geen spijt van..
Als je de prijs voor een paar echt goede lagers in ogenschouw neemt: die zijn per stuk al bijna de prijs van een hele spindle... of nog duurder..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: kress spindel

Bericht door mjeuring »

Eentje uit het VK, betaal je geen invoerkosten.
http://www.ebay.co.uk/itm/2-2KW-WATER-C ... 19e5af135f
Plaats reactie