wanneer is het nu een servo?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

wanneer is het nu een servo?

Bericht door kawarider »

Vandaag dit schatje binnengekregen van jmc. Ziet er leuk uit met een planetair kastje erbij. JMC heeft ook geintegreerde servo's. Ook leuk en nog iets aantrekkelijker geprijst. Die laatse echter kun je mikrostappen. Nou dacht ik, dat is echt iets voor stappenmotoren. Nou kun je closed loop stappenmotoren nemen, ook prima. Wordt dat dan een servo of is een servo toch wel degelijk iets anders? Wie heeft hier een antwoord op?

16782
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door andrefc101 »

Leg het koppelverloop van een steppermotor en een servomotor maar eens naast elkaar, heb je een groot deel van je antwoord.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door kawarider »

He Dre, maar dat kan ik van buiten niet zien. Gaat om selectie wat te kopen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Kjelt »

Lang geleden maar wat ik me herinner
Een echte servo heeft veel minder polen dan een stappenmotor.
Typisch 4-12 tov 60-100 voor een stappenmotor.
Gevolg meer kracht bij hoge snelheden en versnellinge maar minder bij lage snelheden en houdkracht tov stepper.

Als een verkoper van een servo het heeft over microstappen denk ik ook meteen aan een stappenmotor met encoder, oftewel een closed loop stepper.
Uitsluitsel kan alleen de datasheet geven en aangezien er enorme verschillen in prestatie van diverse motoren zijn zou ik die echt willen zien voor iets te kopen waar je spijt van krijgt.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door stef stuntpiloot »

Als ik google op het typenummer van je eerste foto vind ik:

http://www.jmc-driver.com/h-pd-135.html

200W 36V AC Servo

Vooral in China willen ze closed loop stepper's ook wel servo's noemen, voor een zeer aantrekkelijke prijs en verhoudingsgewijs een hoog koppel. "Hybrid servo" is een gebruikelijke term daarbij.

Ik maak zelf het onderscheid primair op of het wel of niet zonder encoder een positie vast kan houden.
Ja? -> stepper (doorgaans 2 spoelen die afhankelijk van de gewenste positie Pos/Neg Pos/Neg || Pos/Neg Neg/Pos || Neg/Pos Pos/Neg || Neg/Pos Neg/Pos zijn)
Nee? -> AC of DC motor (DC 2 draden die afhankelijk van de draairichting Pos/Neg of Neg/Pos zijn en het voltage bepaald het toerental. AC motoren zijn driefase waarbij de drie fasen 120graden uit elkaar worden gevoed in een sinusvorm, de frequentie waarmee dit gedaan wordt bepaald het toerental van de motor)


Ik weet niet zeker hoe die controllers het aansturen maar voor zover ik weet is de aansturing daar ook naar:
Hybrid servo: encoder meet afwijking van beoogde positie -> Driver zet een aantal stappen tot die positie alsnog behaald is.
AC of DC servo: Encoder meet afwijking van beoogde positie -> Driver laat motor op een toerental draaien tot beoogde positie bereikt is (wat dus doorgaans heel vlot is aangezien het om een paar graden gaat).

Tot slot, ik heb de afgelopen jaren een aantal keer mij er in verdiept en de overweging gemaakt en kwam tot de volgende conclusies:

Eerste paar keer: Keuze voor open loop omdat het de enige betaalbare optie was
Tweede en derde keer: Closed loop stepper (hybrid servo) omdat die wel duurder zijn maar een stuk goedkoper dan conventioneel servo/driver
Laatste paar keer: Teknic servo, all in one motor met driver en prijzen zijn gelijk aan closed loop steppers
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door benkr »

Stappenmotor:
Bij heel lage toerentallen de kracht die is opgegeven.
Bij hoge toerentallen steeds minder kracht naar mate het toerental hoger wordt.
Als je het maximum overschrijdt dan staat de motor opeens stil en komt ook niet meer op gang, een closed loop stepper geeft een foutmelding.
Servomotor:
Over het hele toeren bereik het zelfde koppel, zelf bij overbelasting gaat de motor gewoon door, de driver bepaalt wanneer het genoeg is en een foutmelding geeft, maar 5 x overbelasting kortstondig kan geen kwaad, dat doet het systeem gewoon.
Kan soms aangestuurd worden met step/dir, maar vaak ook met b.v. 0 - 10 VDC.
Is vaak deel van een regellus, vraagt dan om een complexer stuursysteem.
Heeft een veel beter dynamisch gedrag t.o.v. een stappenmotor.
Is vaak duurder dan een (closed loop) stappenmotor.

Wat je kiest ligt meestal aan je eigen capaciteiten, een regellus maken vereist eigenlijk altijd programmeren, als je dat niet wilt dan kun je nog naar step/dir en anders kom je automatisch uit bij stappenmotoren, al dan niet closed loop.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door ruudderooy »

JMC heeft in dit geval servo motoren die je als stepper kan aansturen (kan bij best veel drives) en dan doe ze met micro stepping hun encoder interpoleren.
dus aan de hand van de snelheid waarmee de motor draait genereren ze dan in de software extra encoder pulsen tussen de werkelijke pulsen in
Dat is redelijk nauwkeurig zolang de motor een constante snelheid loopt en ze gebruiken een 1000 lines encoder die ze waarschijnlijk met quardratuur inlezen (bij de A en B pulsen nodig voor richting kijken ze dan naar op en neer gaande flank en heb je 4x zoveel pulsen)
wiki encoder

JMC stepper versie
JMCservo versie

en servo motor hoeft niet over hele toeren bereik een gelijk koppel te hebben zeker niet de lage spanning varianten hangt vaak af van voltage drive (bus spanning) en van de zelf inductie van de motor.

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door Kjelt »

Ik kan van die JMCs geen enkele moment grafiek (Nm vs rpm) vinden?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

In mijn beleving moet je een servo wel in je eigen regellus kunnen plaatsen, en dat kan volgens mij alleen als je een positie en snelheids terugkoppeling hebt.
En ook met een snelheids waarde aan kunt sturen ( vroeger analoog tegenwoordig doen ze al die info over een bus )
Zolang je met step / dir aanstuurt (mis)gebruik je de servo dus eigenlijk als stappenmotor.
En zolang je geen besturing-software hebt die die regellus beheert, heeft het natuurlijk ook weinig zin.


Maar eigenlijk geloof ik het antwoord pas als het van Dabit komt. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door kawarider »

Bedankt heren,

Kjelt, kon ik inderdaad ook niet vinden. Ik ga er vanuit dat het constant is tot 3000 -/min

Stappenmotoren hebben poolparen die elkaar aantrekken en verspringen, daardoor ontstaat het stapgedrag. Als er dan servo's aangeboden worden met switches voor stapgrootte raak ik in verwarring. Naar mijn idee is dat gedrag voorbehouden aan stappers en vreemd voor servo's. Vandaar dit topic. Plausibel is wat fixen met de encoder????

Voor de prijs hoef je het niet te laten, deze zijn goedkoper dan een setje closed loop steppers die met 600-/min nog hetzelfde koppel leveren.

Samengevat is het verschil dus nog niet echt duidelijk qua opbouw motor of terminologie stapper/servo.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben blijkbaar gisteravond overtuigt, ik kijk zojuist in mijn inbox en zie een verzendbevestiging voor een setje van die elcheapo servo motoren :lol: ik ga er wel wat mee experimenteren en laat hier zeker wel even op het forum weten wat mijn ervaringen er mee zijn. Ik ga ze overigens niet in een freesmachine gebruiken maar zeer waarschijnlijk in een 3D printer of anders de laser snijder waarvoor ik hier nog een hele co2 buis set met spiegels en lens heb liggen

(voor de volledigheid, ik heb het hier over de 180w servo's)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door kawarider »

Ok, dat zijn de twijfelgevallen. Dat is mij niet duidelijk hoe het zit. Daarom voor een setje met aparte driver gekozen. Hou ons op de hoogte.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door stef stuntpiloot »

zal ik doen, dit wordt beetje het experimenteer aankloot setje. Als ik mijn BF30 ombouw doe ik dat wel met teknic servo's.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: wanneer is het nu een servo?

Bericht door mjeuring »

Zijn die Teknic servos al verkrijgbaar in Nederland?
Plaats reactie