DM556, motor verandert niet van richting

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

Heb een vrij nieuwe DM556 driver in mijn kast zitten en deze werkte tot voor kort prima.
Alleen sinds vanavond draait de motor nog slechst 1 kant om.
Heb hem al uitgewisseld met verschillende assen.
Dir poort op verschillende pinnummers gehad maar niets mag baten.

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Alvast dank.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door Kjelt »

Meer info nodig:
hrscharft schreef: 17 mar 2018 21:20 Heb hem al uitgewisseld met verschillende assen.
Je hebt er een andere motor aangehangen of heb je met een andere driver gewisseld.
Kortom weet je 100% dat de driver de oorzaak is?

Zo ja. Wat is je Vcc die je gebruikt, 5V of hoger?
Meet met een multimeter op de dc voltage stand de dir+ en dir- wat meet je? Schakel over op de andere richting wat meet je?
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

Beste Kjelt,

als ik in de software zijn pinnummers bijvoorbeeld als volgt: X stp=5 dir=6 Y stp=7 dir=8
de X as werkt dan naar behoren (jogt naar links en rechts) en de Y-as jogt bijvoorbeeld alleen maar naar achteren.

draai ik die pinnummers nu om: X stp=7 dir=8 Y stp=5 dir=6 dan verplaatst het probleem zich naar die andere as.
Wissel ik vervolgens de stekkers van de motoren om dan Draait het probleem weer om (alleen kloppen de jog toetsen dan niet meer)

Wat ik onderhand wel uitgevonden heb is dat de DM556 zowel een Stp/Dir modus als een CW/CCW modus heeft. Vlak voordat dit probleem ontstond had de computer een vastloper.
Kan het zijn dat de driver in de CW/CCW modus geschoten is? Zo ja hoe krijg ik hem dan weer terug in step/dir modus.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door Kjelt »

Zou kunnen, je kunt dit met de pro tuner software instellen, zie pagina 27 vd handleiding figuur 27.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

als ik dat kabeltje nou ook had ;)

Het lijkt mij iig niet heel aannemelijk dat het 5v gedeelte van de driver defect is aangezien er direct twee optos achter die stp en dir ingangen zitten... en aangezien er nog wel 1 kant op bewogen word neem ik aan dat hij nog een dir signaal krijgt.
Dir op active low OF active high setten heeft ook geen invloed op de draairichting overigens.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hrscharft schreef: 17 mar 2018 21:49 als ik in de software zijn pinnummers bijvoorbeeld als volgt: X stp=5 dir=6 Y stp=7 dir=8
de X as werkt dan naar behoren (jogt naar links en rechts) en de Y-as jogt bijvoorbeeld alleen maar naar achteren.
Als je dit zelf nog even naleest, is het dan logisch dat het aan de driver ligt ?
Ik zou eerder aan het niet functioneren van de betreffende dir-pin van de BOB of poort van de computer.
Als hiervoor dir-X op 8 zat, en de X-as doet het niet, dan doe je dir-Y op 8 en nu doet de Y as het niet.

Althans zo lees ik het verhaal.
(als de driver geen dir signaal krijgt, kan ie maar 1 kant op draaien)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door Kjelt »

Ik heb zelf andere drivers die software is ook anders denk ik.
Misschien een ander lid met eenzelfde driver en sw en kabel die je uit de brand kan helpen?

Opto gaat alleen kapot als je bv 12V gebruikt en de extra weerstand vergeet, bij 5V is er geen extra weerstand nodig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En als je step op pin 8 zet loopt die motor waarschijnlijk niet meer.
Maar als die het wel doet kan het signaal ook zo slecht zijn dat de timing van dit tov. step niet juist is, en dan verwerkt de driver het ook niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door benkr »

Wissel nu eens even gewoon de hele driver om met een andere as, dan weet je het zeker, stekkertjes los, 2 schroefjes los en wisselen is dat nou zo veel werk?

wel even de hele machine uitzetten bij het wisselen natuurlijk.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

hrscharft schreef: ↑
17 mar 2018 20:49
als ik in de software zijn pinnummers bijvoorbeeld als volgt: X stp=5 dir=6 Y stp=7 dir=8
de X as werkt dan naar behoren (jogt naar links en rechts) en de Y-as jogt bijvoorbeeld alleen maar naar achteren.

Als je dit zelf nog even naleest, is het dan logisch dat het aan de driver ligt ?
Ik zou eerder aan het niet functioneren van de betreffende dir-pin van de BOB of poort van de computer.
Als hiervoor dir-X op 8 zat, en de X-as doet het niet, dan doe je dir-Y op 8 en nu doet de Y as het niet.

Althans zo lees ik het verhaal.
(als de driver geen dir signaal krijgt, kan ie maar 1 kant op draaien)
Bovenstaand verhaal nog eens gecheckt met wat ik nou werkelijk had gedaan mijn schuurtje.
Heb een as genomen waarvan ik weet dat ie werkt. neem even de X. daarvan zat dir op pin 6
Deze maak ik los, steek hier het dir draadje van de Y in en verander in de software dir pin van y naar 6

vervolgens op de y-as geen beweging in beide richtingen op de X wel weer Die zit namelijk nu op de pin waar Y eerst zat.

de signalen komen dus wel goed bij de drivers aan maar bij de driver die slechts 1 kant uit draait komt het op een of andere manier niet door.
Voltage dat ik gebruik is 5V overigens.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

Wissel nu eens even gewoon de hele driver om met een andere as, dan weet je het zeker, stekkertjes los, 2 schroefjes los en wisselen is dat nou zo veel werk?

wel even de hele machine uitzetten bij het wisselen natuurlijk.
De rest zijn nog van die DM542 dingen van wantai. die stekkers zijn allemaal net even groter. Even omwisselen gaat in dit geval dus niet :)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

Wat is het minimum dat zo'n driver nodig heeft kwa voltage?
Want ik meet op de poortjes een magere 2-2,5V
De overige drivers zijn daar blijkbaar wat minder kritisch in want die werken gewoon.....
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door Kjelt »

Dat is erg weinig. 4V is toch wel minimum schat ik.
Waarom stuur je hem niet geinverteerd aan. Dus harde 5V op de drv+ ingang en de drv- door een open collector uitgang schakelen (die hem naar gnd trekt).
Zie de handleiding.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: DM556, motor verandert niet van richting

Bericht door hrscharft »

Dat is nog wel het proberen waard maar nu niet meer ;)

Vraag me alleen af waar die andere 2,5V dan blijft. Die moet ergens door de BoB opgevreten worden dan....
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Plaats reactie