Tandwielen frezen

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 911
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Tandwielen frezen

Bericht door diepchess » 04 feb 2014 14:02

hallo!

Wil graag uit aluminium wat tandwielen frezen. Gaat om vrij grote tandwielen van wel 10 CM keer 5 CM diep.
Nu heb ik geen draaibank en vraag me af wat het handigste is om aan te schaffen.

Wel heb ik een BF25 freesmachine.

Heb ik dan genoeg aan een verdeeltafel, of is er absoluut ook een tegencenter nodig?

Als ik hier kijk http://maakeenstijd.nl/?cat=22
Zie ik dat gros een tegencenter gebruikt.

Is voordeel van een tegencenter dat je 'm gelijk precies in 't midden vasthoudt door met center in 't gaatje te prikken dat je geboord hebt?

Moet hij dan additioneel nog opgespannen worden?

Nu verder zie ik ook verdeelschijven.

http://www.hbm-machines.com/producten/g ... ltafel-set

"verdeelschijven met schaar"
schaar??? wat voor nut heeft die op zo'n verdeelschijf?

Dan 't soort frezen te gebruiken. Ideaal zou zijn om een frees te bouwen die in 1x de juiste grootte gaatje eruit frezen kan.

Dat voorkomt weer enorm rekenwerk en alle vergissingen die je dan maakt lijkt me. Zie op die website dat moduulfrezen gebruikt worden. Hoe bouw je een moduulfrees van de juiste grootte. Welk materiaal om te beginnen?

robertus
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door robertus » 04 feb 2014 14:54

"verdeelschijven met schaar"
schaar??? wat voor nut heeft die op zo'n verdeelschijf?
http://cdn0.grizzly.com/manuals/h7527_m.pdf

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8770
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 04 feb 2014 15:30

Probeer het maar eens zonder schaar.. Ik kan het.. maar je moet je kop er ongelooflijk goed bij houden..

'k vraag me af of je de berekeningen uberhaupt al kan uitvoeren zonder computer.. maar dat terzijde..

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7399
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tandwielen frezen

Bericht door DaBit » 04 feb 2014 16:33

Hoeveel moet je er maken, welke vorm hebben de tanden, en hoe nauwkeurig?

Verdeeltafel kost geld. Moduulfrezen ook niet te zuinig. Als het gewoon rechte tandwielen zijn, je er niet teveel nodig hebt en je geen belachelijk klein freesje nodig hebt voor de kleinste radius dan ben je met 3 stappenmotoren+drives nog het goedkoopste uit. Span je gewoon een plaat op en frees je de contour.

Verder heb ik er de ballen verstand van, maar als jij je schijf van 50mm dik en 100mm diameter op je verdeelapparaat gebout hebt zie ik het nut van een tegencenter niet zo.

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 5711
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk » 04 feb 2014 16:41

Tsja, dat is het probleem als je zonder enige basis kennis in het diepe duikt.
Wij hebben daar 4 jaar LTS , 4 jaar MTS voor nodig gehad.
Tandwielen 100 mm diameter, welk moduul ? ( diam-steekcirkel / aant tanden = moduul )
Een Alu tandwiel met een dikte van 50 mm, daar zal wel een redelijk gat in zitten, of een stuk rond er aan. Dus kun je het gewoon in de drieklauw zetten.

En die schaar, die heb je nodig. Na 98 tandjes is je telvermogen een beetje verzwakt, en dan is dat een handig hulpmiddel om geen telfouten te maken.

Maar ik zou er gelijk maar een stappenmotortje en een arduino-tje aan hangen om dat stukje dom werk van je over te nemen.

En daarnaast heb je een set moduulfrezen nodig, afhankelijk van het aantal tanden een aangepast freesje. ( anders moet je gaan afwikkelen)

Maar tandwielen kopen is soms nog niet zo'n slecht idee.
http://www.maedler.nl/Product/1643/1618 ... /1061.aspx
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

diepchess
Berichten: 911
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door diepchess » 04 feb 2014 17:21

Ja bij 98 wordt dat lastig. Gelukkig zijn de tanden heel wat groter hier.

Eigen design tand lijkt vooralsnog superieur, maar nu is het dus uitzoeken hoe dat te frezen.
Rond 12 tanden is het nu 3d printed. Ik kom beetje terug op dat soort dingen 3d printen. De marges en toleranties als je 3d print zijn zo enorm groot en 't plastic is weer te zwak waar dun laagje metaal supersterk is. Het probleem van 3d printen is dat het ding altijd scheurt op laagnivo. Dat krijg je gewoon nooit sterk.

Zal aanvankelijk niet supernauwkeurig hoeven te zijn, in latere instantie mogelijk wel als ik nog eens poging wil doen 't koud te gieten. Heb goed model dan nodig naar ik vermoed (gegokt).

De optie om 't later om te zetten naar CNC besturing zou wel fijn zijn. Had al wat extra Arduino's besteld. Die dingen zijn overal handig voor. 3d printing, CNC, robots, you name it.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8770
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door Arie Kabaalstra » 04 feb 2014 18:44

Ja.. Ho even.. moet het wel Modul zijn?.. mogelijk is Cycloide of Diametral Pitch een betere keuze?..

eigen design tand lijkt je superieur?.. kijk em es even hoog van de toren blazen.. je weet toeten noch blazen.. blaas dan zeker niet zo hoog van de toren... sinds de uitvinding van de Cirkelevolvente vertanding is er niets noemenswaardigs meer verbeterd aan de geometrie van rechte tandwielen, denk nu even niet dat uitgerekend JIJ daar wat aan kan veranderen..

VDFman
Donateur
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Tandwielen frezen

Bericht door VDFman » 04 feb 2014 18:48

Arie Kabaalstra schreef:.. mogelijk is Cycloide of Diametral Pitch een betere keuze?..
Cycloide of evolvente zijn bij mijn weten de enige correcte basisvormen. ( dwz wiskundig juist onderbouwd )

diepchess
Berichten: 911
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door diepchess » 04 feb 2014 19:10

ja goede opmerking of ik wel moduulfrezen nodig heb. Daar heb ik ook al over zitten nadenken.

't eerste model hebben we met wat wiskundigen met wat algebra weten te vereenvoudigen tot een functie, maar die werkte in de praktijk van geen meter. Toen teruggegaan naar principe van timing belts, maar totdusverre was dat ook geen succes - terwijl 't design dus flexibele belts als voorwaarde nodig heeft.

Op het moment dat zo'n randconditie komt te vervallen mag je dus zelf iets ontwerpen :)

Leeuwinga
Berichten: 2650
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door Leeuwinga » 04 feb 2014 19:18

software om tandwielen te ontwerpen
en om te zetten naar G kode....
http://www.gearotic.com/
(van de maker van Mach3)

diepchess
Berichten: 911
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door diepchess » 04 feb 2014 19:44

Wow cool stukje software en met 120 dollar ook betaalbaar!

diepchess
Berichten: 911
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door diepchess » 04 feb 2014 19:54

GT2 zit d'r niet zo best in begrijp ik.

Dus die modificeren naar een eigen design zal dan ook niet gaan lukken.

klokkenman
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 feb 2010 22:17

Re: Tandwielen frezen

Bericht door klokkenman » 04 feb 2014 21:09

Hallo

Ik snap het allemaal niet meer .
Geen draaibank , wel een bf 25 freesbank, en je weet niet precies wat voor soort tandvorm je wil maken.
De maten in centimeters, en een superieure tandvorm ontwikkelen, en als materiaal aluminium.

Ik wacht vol spanning af wat je gaat maken , misschien is het iets voor Arie om in zijn nieuwe horloges toe te passen.


Groeten, Klokkenman

robertus
Berichten: 119
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Tandwielen frezen

Bericht door robertus » 05 feb 2014 01:37

voor de liefhebber Shopcalc is een programma waarmee je diverse werkplaats berekeningen kan doen.
onder andere:
Berekeningen in verband met een verdeelkop.
Berekeningen voor het maken van tandwielen.
Alle berekeningen in verband met koorde, hoek en sector.
Alle berekeningen in verband met rechthoekige driehoeken.
Alle berekeningen in verband met stompe en scherpe driehoeken.
Berekeningen voor het maken van zwaluwstaarten.
Bereken de coördinaten voor het boren van gat cirkels.
Berekeningen voor het meten van schroefdraad.
Berekeningen in verband met het voorboren voor schroefdraad tappen.
Berekeningen in verband met gelijkzijdige veelhoeken.
Omzettingen van graden, inch maten en temperaturen.

http://home.scarlet.be/mini-draaien-fre ... am-01.html

Laatste versie vind je hier:

http://members.shaw.ca/lnr729/shopcalc/ ... lator.html

Je hoeft het programma niet te installeren alleen uit te pakken en de extensie van het bestand shopcalc.ex_ naar shopcalc.exe veranderen

Plaats reactie