welke extras staan er op jullie freesmachines?

Moderator: Moderators

janplastiek
Donateur
Contacteer:

welke extras staan er op jullie freesmachines?

Bericht door janplastiek »

Welke opties hebben jullie op de freesmachine staan, zoals 4de as, de kopse kant frees mogelijkheid van Sven of een freeslengte meting, misschien ook wel interessant voor degene die nog wat wil toevoegen aan zijn freesmachine.
Ik ben zeer geïnteresseerd naar jullie aanpassingen die het frezen of het werken vergemakkelijken.

even een voorbeeld :zo gauw ik tijd heb, ga ik beginnen met het plaatsen van een ultrasoon sensor om een automatische hoogteregeling te verkrijgen voor mijn stofkap (sensor detecteert op een bepaalde hoogte het werkstuk en stopt zo het zakken van de kap)
Ik heb al een paar keer mijn kap dubbel geplooid omdat mijn nulpunt setter onder mijn werkblad zit (zodat hij niet in de weg zit bij het opleggen van een plaat) en mijn kap is in de hoogte met een draadeind M8 afgesteld op een dik werkstuk dan zakt de motor om de freeslengte te meten ,maar met een korte frees zit de kap te hoog en duwt de dalende motor mijn kap stuk.
ik heb ook een ionisator om de kunststof spaantjes antistatisch te maken gekocht maar deze moet ik ook nog aansluiten op mijn luchtkoeling, zodat de afzuiging van de spaantjes meer effect krijgt.

nog iemand iets handigs op zen freesmachine staan?
Breek de dag, frees een lijntje.
Sven
Contacteer:

Re: welke extras staan er op jullie freesmachines?

Bericht door Sven »

Stofafzuiging door de z-kolom.
4e as, ook te gebruiken als "draaibank" (motor loopt continue)
Kopbed

5853
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Goed gezien afzuiging door de z as, spijtig kan ik dit niet bij mijn machine, de freesmotor alleen weegt 26kg en moest zo kort mogelijk tegen zijn ophangplaat blijven.
Ik heb mijn kopbed eigenlijk gemaakt nadat ik de jouwe zag :oops: bedankt hiervoor.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

even een voorbeeld :zo gauw ik tijd heb, ga ik beginnen met het plaatsen van een ultrasoon sensor om een automatische hoogteregeling te verkrijgen voor mijn stofkap (sensor detecteert op een bepaalde hoogte het werkstuk en stopt zo het zakken van de kap)
Best wel een leuk idee, zitten waarschijnlijk nog wel wat addertjes onder het gras.
Eén ervan is dat ultrasoon en perslucht nogal eens vreemde effecten geeft, dus wees daar op voorbereid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
minitreintje
Contacteer:

Bericht door minitreintje »

LED-verlichting rond de freeskop. De mijne liggen klaar maar eerst moet ik nog wat sleutelen aan de Z-as.
Sluit ze aan op spindle motor relais en ze gaan aan bij het starten van de freesmotor. Maar persoonlijk heb ik liever ook een nog schakelaar erbij zodat ik ze ook AAN kan zetten om de frees af te stellen.

groeten Dylan
mark v

Bericht door mark v »

minitreintje schreef:LED-verlichting rond de freeskop. De mijne liggen klaar maar eerst moet ik nog wat sleutelen aan de Z-as.
Sluit ze aan op spindle motor relais en ze gaan aan bij het starten van de freesmotor. Maar persoonlijk heb ik liever ook een nog schakelaar erbij zodat ik ze ook AAN kan zetten om de frees af te stellen.

groeten Dylan

Ik geef ze voeding dmv een oude telefoonoplader 8)
if everything else fails... read the manual
minitreintje
Contacteer:

Bericht door minitreintje »

Ja tuurlijk ik ook maar bedoel om ze te kunnen schakelen...

groeten Dylan
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Extra's?.. Machinekast ( houd de vuiligheid, en een deel van het lawaai binnen) , 4de as, electronisch handwiel, 3d Touchprobe, Toolsetter ( is nog in aanbouw ), Touchpad ( voor die één of anderhalve keer dat een "muis" handig KAN zijn.. en .. da's eigenlijk voor mij het mooiste.. een Heidenhain Toetsenbord..
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

een webcam onder me z-as.... zodat ik makkelijk kan nullen op bv de midden van een gat...

en een betere stofzuiger, maar daar wordt aan gewerkt....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
janplastiek
Donateur
Contacteer:

@ Hugo,

ik plaats de sensor niet binnen de borstelrand van de afzuigkap zo stoort de turbulentie in de kap al veel minder.
De homepositie van mijn freestafel is links onderaan (op een horloge 22 voor 8 ) , de sensor komt op 10 na 2 dus altijd boven het te frezen materiaal.
Het enige probleem is dat ik eigenlijk een 5/3 ventiel zou moeten gebruiken (kap neer, stop, kap omhoog) maar dan heb ik niet genoeg aders in de stuurkabel voor het ventiel, er zijn nu 2 ipv. 4 aders.
De kap wordt door het relais dat ook de freesmotor start geschakeld, Alles open gooien en een draad bijtrekken is een optie, misschien moet ik ook een extra voeding voor voorzien

Wat ook kan is enkel een relais met mijn i/o schakelen en dan de spanning van de voeding naar het 5/2 ventiel en de sensor, de sensor ziet oppervlak en schakelt, 2 relais, 1 hiervan met hulp of houdcontact, neemt de schakeling over van de sensor (anders danst de kap op en neer als er spanen of krullen onder het signaal oppervlak komen) en schakelt 2 3/2 ventielen in die en de 2 uitgangen van het 5/2 naar de luchtcilinder afsluiten.
de kap blijft gewoon zweven.Alles met de 2 aderige stuurdraad die er al zat.

groeten Jan
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Ik heb vandaag mijn nieuwe z as geleidingsplaat binnen, origineel heeft de machine een Z verplaatsing van 260mm en een doorgang onder de brug van 210mm , maar omdat ik veel met boorkoppen (sneller wisselen van boren) werk die toch snel al 100mm verder onder de motor uitsteken zonder de boor te rekenen, verlies ik veel doorgangshoogte.
omdat ik die ribbeltjes van een vorige topic nog niet opgelost heb, en dit zeker niet wil verergeren, heb ik een zwaardere plaat van 30mm dik aluminium ipv 15mm origineel laten maken en dit 240mm hoger, zodat ik terug mijn volledige doorgang vrij krijg. De opvullatten tussen de plaat en de langere Hiwin z geleiding zijn ook van 25 x 20mm latten naar 30 x 60mm veranderd zodat ik verder buiten de machine geraak met de freesmotor en ik mijn kopbed beter kan gebruiken, lees dikkere platen kops kan bewerken en gaten tangentieel in grote buizen kan frezen.

Ook heb ik nog enkele achteruitrijcamera's liggen die ik graag in de kap wil plaatsen maar dan moet deze weer groter worden, als je dan software voor beveiligingscamera's gebruikt kan je zelfs een sms krijgen als de machine niet meer beweegt dus als een werk klaar is en je kan binnen in de zetel de machine volgen, als het te donker is in de kap kan er ook nog led onder de freesmotor komen.

grt Jan
janplastiek
Donateur
Contacteer:

update enkele foto's nieuwe z as
slag van 500mm hiwin geleiding en karren van 20mm
spindel van damencnc 16 x 5
de afzuigkap met hoogte sensor en mijn vacuumtafel zijn nu aan de beurt

8023 8022
Swake
Donateur
Contacteer:

Bericht door Swake »

Hangt de motor zo schuin naar voor of is dat gezichtsbedrog?
When it fits stop using the hammer.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Swake,

Foto is met een gsm getrokken vandaar dat fisheye effect.

De motor is uitgelijnd met een geslepen as van diameter 20mm 250mm lang in een freeshouder tot op 0,01mm in x en 0,02mm in de Y richting over een lengte van 200mm in de z richting.

groeten Jan
Laatst gewijzigd door janplastiek op 02 mar 2014 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie