voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Moderator: Moderators
voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Na een experimentje met kettingspray ben ik toch weer terug bij olie voor het smeren van de geleidingen. Kettingspray doet het prima op de schroeven, maar op de geleidingen word het een bende.
Heeft leibaanolie smeertechnisch gezien nog veel voordelen voor het smeren van zwaluwstaartgeleidingen boven gewone motorolie? 10W50 volsyntheet motorfietsolie heb ik altijd wel voldoende staan, dus da's logistiek het handigste.
Heeft leibaanolie smeertechnisch gezien nog veel voordelen voor het smeren van zwaluwstaartgeleidingen boven gewone motorolie? 10W50 volsyntheet motorfietsolie heb ik altijd wel voldoende staan, dus da's logistiek het handigste.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Leibaanolie maakt veel verschil ja
Voor geleidingen 10x beter
Voor geleidingen 10x beter
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Leibaan olie 'plakt' beter, het zal dus beter op z'n plek blijven wanneer de geleidingen over elkaar schuiven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
En dat 'plakt beter' is niet zodanig dat je spaantjes niet gewoon met een doekje weg kunt vegen, neem ik aan?
Vooral met kunststof onder de frees komen er allemaal (statische) spaantjes vanaf die een voorliefde hebben om overal tegenaan te plakken, tot onder de rubber afdekkingen en onder de tafel toe.
De ´on road´ kettingspray (Motorex) die ik heb staan is zodanig ´stug´ dat je niet makkelijk de geleidingen schoonveegt, en die dingen schoon houden lijkt me redelijk essentieel.
De offroadvariant plakt niet, maar ik betwijfel of die voldoende smeert in deze toepassing, dus olie is gewoon een beter plan dan vet.
Leibaanolie dus. Welk spul is goed, en wat kan ik beter links laten liggen? Ik heb geen eisen als 'mag de koelvloeistof niet vervuilen' e.d.
Vooral met kunststof onder de frees komen er allemaal (statische) spaantjes vanaf die een voorliefde hebben om overal tegenaan te plakken, tot onder de rubber afdekkingen en onder de tafel toe.
De ´on road´ kettingspray (Motorex) die ik heb staan is zodanig ´stug´ dat je niet makkelijk de geleidingen schoonveegt, en die dingen schoon houden lijkt me redelijk essentieel.
De offroadvariant plakt niet, maar ik betwijfel of die voldoende smeert in deze toepassing, dus olie is gewoon een beter plan dan vet.
Leibaanolie dus. Welk spul is goed, en wat kan ik beter links laten liggen? Ik heb geen eisen als 'mag de koelvloeistof niet vervuilen' e.d.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Ja koelvloeistof vervuilen, daar krijg je toch last van.
Maar het is ook weer niet zo dat die geleidingen vet zijn van de olie, als het goed is zit het in de groefjes van het schrapen, daar zijn die 'bloemetjes' voor.
Ik gebruikt Tonna 220 van shell, maar er zijn fabrikanten die beweren dat hun leibaan olie samen met hun koelvloestof beter kombineert.
En anders:
Castrol Magna CFX 220
Mobil bettbahnöl 220
en vele andere.
Maar het is ook weer niet zo dat die geleidingen vet zijn van de olie, als het goed is zit het in de groefjes van het schrapen, daar zijn die 'bloemetjes' voor.
Ik gebruikt Tonna 220 van shell, maar er zijn fabrikanten die beweren dat hun leibaan olie samen met hun koelvloestof beter kombineert.
En anders:
Castrol Magna CFX 220
Mobil bettbahnöl 220
en vele andere.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Dit gebruik ik :
http://oliehandel.nl/Eurol/Leibaanolie-68
Maar moderne motorolie lijkt me ook niet slecht. De enige extra eis die je leibaanolie stelt is dat deze aan (vooral verticale leibanen) blijft kleven en niet weg zakt en daardoor niet kan smeren.
Een wat dikkere motorolie is inderdaad handiger te verkrijgen; in prijs zal het niet veel uitmaken denk ik.
Gr. Erik-Jan
http://oliehandel.nl/Eurol/Leibaanolie-68
Maar moderne motorolie lijkt me ook niet slecht. De enige extra eis die je leibaanolie stelt is dat deze aan (vooral verticale leibanen) blijft kleven en niet weg zakt en daardoor niet kan smeren.
Een wat dikkere motorolie is inderdaad handiger te verkrijgen; in prijs zal het niet veel uitmaken denk ik.
Gr. Erik-Jan
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13527
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
't belangrijkste verschil met motorolie.. 10W50.. en.. waar denk je dat de "68" in de typeaanduiding van Leibaanoliën staat?
Maccurat D68, Febis K68, Tonna T68?.. Juist.. de Viscositeit.. een te dunne olie (W50) "druk" je weg..
Maccurat D68, Febis K68, Tonna T68?.. Juist.. de Viscositeit.. een te dunne olie (W50) "druk" je weg..
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Heb ik geen last van; ik gebruik een 'mist'koeling dus een koelvloeistofkringloop heb ik toch niet.hugo stoutjesdijk schreef:Ja koelvloeistof vervuilen, daar krijg je toch last van.
(ik zal nog eens op jouw aanbod om een beetje Fenella mee te mogen nemen ingaan)
Dat snap ik, maar het aanbrengen gaat bij mij gewoon met het oliekannetje, er even met het vingertje langs om het te verdelen, en een paar keer heen en weer joggen. Wil je d'r zeker van zijn dat je alles geraakt hebt, dan heb je ook al gauw teveel aangebracht.Maar het is ook weer niet zo dat die geleidingen vet zijn van de olie, als het goed is zit het in de groefjes van het schrapen, daar zijn die 'bloemetjes' voor.
Hmm, de zoektocht naar een leibaanolie waar tenminste een datasheet van te vinden is in kleinverpakking begint weer.. spul is uiteraard weer overal te vinden, alleen in 209L, 20L en soms 5L :(Ik gebruikt Tonna 220 van shell
En anders:
..
Alleen HBM (en wederverkopers) lijken 1L blikken te hebben, maar die is datasheetloos en daar begin ik niet aan (want dat betekent meestal niet veel goeds)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Mwoah, is geen wereld van verschil hoor.Arie Kabaalstra schreef: Maccurat D68, Febis K68, Tonna T68?.. Juist.. de Viscositeit.. een te dunne olie (W50) "druk" je weg..
Castrol Power RS Racing 10W50: viscositeit 110 cSt @ 40C.
Eurol slideway oil 68: viscositeit 50 - 150 cSt @ 40C.
(heb geen 20-graden data om te vergelijken)
Die nummertjes van motorolie en andere olieen zijn zowiezo toch niet direct te vergelijken. Zo is het viscositeitsbereik van een 75W90 versnellingsbakolie zo'n beetje gelijk aan een 10W40 motorolie, puur omdat de SAE een andere nummering hanteert voor versnellingsbakolie.
Magoed, viscositeit zegt zowiezo ook weinig tot niks over het vermogen van een olie om als duurzame film aan het metaal te blijven kleven. Dikke olie loopt hooguit langzamer weg, maar het zegt niks over de filmdikte die blijft.
En 't zou best kunnen dat leibaanolie daar beter in is.
Kwa prijs hoef ik het in ieder geval niet te laten om leibaanolie te kopen; spul kost in dezelfde verpakkingshoeveelheid ongeveer de helft van een volsynthetische motorfietsolie. In absolute hoeveelheid geld ook niet; 5L kannetje is nog wel te doen. 't is alleen dat ik weer een 5L kan heb staan waar over 2 jaar nog 4 liter inzit en de chemicalienopslag puilt al uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
tsja, zit er niks ander op je andere kannetje hier te vullen met tellus220
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Dan zal ik binnenkort toch eens jouw kant op komen tuffen....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Ik hoor het wel wanneer het weer zodanig is dat je het aandurft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Oh, aandurven is het probleem niet; enkel ijzel en de dag na een forse sneeuwbui hebben niet zo de voorkeur.
En anders staat er altijd nog een auto hier thuis.
Is doordeweeks 's avonds ook goed wat jou betreft?
En anders staat er altijd nog een auto hier thuis.
Is doordeweeks 's avonds ook goed wat jou betreft?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: voordelen leibaanolie vs (motor)olie
Stuur je wel even pb .
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.