tappen van (inwendig) schroefdraad

Moderator: Moderators

eliebaele
Berichten: 107
Lid geworden op: 15 sep 2012 18:48

Re: tappen van (inwendig) schroefdraad

Bericht door eliebaele »

hoeveel gaten tap je zo per week en in welke materie, en hoe diep? wij doen vaak m2.5/3/4/5/6 met 2.5 a3x ø
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tappen van (inwendig) schroefdraad

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:Ik heb zelf al eens rechthoekige schroefdraad gefreesd op mijn machine.. met een proxxon schijffreesje.. gaat prima!
Die Arie heeft ook altijd wat aparts, heb je dan ook vierkante boutjes gebruikt. :lol:

Even miereneukerig, zuiver rechthoekige draad kun je volgens mij alleen snijden op een draaibank, die profielfrees die je gebruikt zal nl. door de spoedhoek gaan nasnijden, en dan is je rechte flank weg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tappen van (inwendig) schroefdraad

Bericht door Arie Kabaalstra »

even terug miereneuken dan.. als ik zuiver rechthoekige draad wil.. dan zorg ik dat ik een frees heb met voldoende vrijloop.. 't is met een beitel niet anders...
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: tappen van (inwendig) schroefdraad

Bericht door Linki »

Met vrijloop ga je dat niet redden.

Beschouw een hypothetische frees, bestaande uit een punt draaiend om zijn frees as. Meer vrijloop bestaat niet.

Als deze punt het traject: diepste punt van de draad, naar de draad weer verlaten aflegt. Verplaatst dit punt zich radiaal ten opzichte van het werkstuk zonder axiale verplaatsing. Echter de schroefdraad heeft voor elke eenheid radiale verplaatsing, ook een hoeveelheid axiale verplaatsing. Zie hier het conflict met een rechte flank.
Plaats reactie