Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bert001
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010 23:57

Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Bericht door Bert001 »

Hallo,

Hoe een beeld (30 cm) uit gips kopiëren in hout?
Op mijn CNC freesmachine (ombouw van een Bridgeport) heb ik CNC USB met 4 assen (MK2) en een touch probe.
Mijn vraag is: welke parameters moeten in CNC USB ingesteld worden om het beeld te bewerken met "Digitize 3D"? Een opstelling op de freesmachine met de A-as waarrond het beeld horizontaal draait heb ik reeds. Hoe moet het dan verder om het beeld in hout te frezen? Ik heb een ball nose frees diameter 3 mm.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Bericht door wilfred1970 »

Euh, Andrej ff mailtje sturen?
Doe ik ook wel eens als ik met vragen zit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat je kunt doen.. ( even heel rudimentair) is het volgende.. : schrijf een programmaatje dat metingen uitvoert om de zoveel graden, en om de zoveel millimeter opschuiflengte.. een algoritme voor zoiets is zo ingeklopt..
zet je taster na elke ronde meten wel op een flinke z-hoogte dat ie vrij loopt, en gebruik LOGMSG om die beweging ook naar je Digitize file te schrijven.. dan hoef je alleen maar G1M3 voor je digitize file te zetten..

USBCNC slaat de Coordinaten automatisch op in een bestandje.. met de Z-hoogte ertussen geprogd vanuit je meetprogramma heb je al bijna een bewerkingsprogramma.. gebruik gewoon een radiusfrees met de zelfde radius als je taster..

als de snijkant niet lang genoeg is.. kun je door te goochelen met de lengte (of z hoogte) je beelt in meerdere bewerkingsgangen uitlepelen.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Bericht door wilfred1970 »

in cncusb is dat gedoe helemaal niet nodig; is al gedaan...om gebruikersgemak te verhogen
gewoon knopje drukken en klaar! (Measure)
zeeschuim

Re: Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Bericht door zeeschuim »

eigenlijk wel heel mooi dat cncusb
Bert001
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2010 23:57

Re: Hoe een beeld uit gips kopiëren in hout?

Bericht door Bert001 »

Ja, inderdaad bij "measure" kan je naar "digitize 3D". Maar de vraag is: welke settings moet je allemaal instellen om de touch probe over een beeld te laten tasten (het beeld is 30 cm hoog)? Het beeld staat horizontaal opgesteld en aangedreven met de A-as.
Plaats reactie