Opnieuw: koeling bij het frezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door Doggieman »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb met veel interesse de diverse topics doorgelezen. Maar ik blijf toch nog zitten met een vraag. Ik heb helaas geen CNC machine, maar een eenvoudige HUVEMA. De bedoeling is om ooit in de toekomst deze om te bouwen naar een CNC versie. Ik heb het stadium van reviseren nu achter de rug, en ik wil gaan beginnen met simpele werkstukjes te maken. In dit geval een machine klem voor de freesmachine.

Deze wordt gefreesd uit een massief stuk staal (C50 heb ik me laten vertellen). Nu is mijn vraag dus: moet je bij het frezen van staal/ijzer altijd koelen met emulsie? Ik gebruik diverse HSS frezen voor de bewerkingen. Zonder koeling wordt het werkstuk en de spanen zeer heet (niet gloeiend gelukkig) Voor een baantje heen en weer over tien cm zal dit wel niet zo'n probleem zijn, maar meerde gangen baren me dan toch zorgen!

Kort en goed.....

moet er gekoeld worden bij het frezen van staal? Zo ja... met wat kan je dan het beste koelen? Lucht of emulsie?

Wat is nog een acceptabele temperatuur van werkstuk en van de Hss frees? (Ik kan het meten met een lazer)

Los van het feit dat met vloeistof koelen meer rommel geeft...wat is dan beter een harde dikke straal of vernevelen. En wat koel je dan....de frees of het werkstuk of beide.


M. vr. gr.

Marcel Herwijnen
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door aanrip »

naast koelen van frees werkstuk en spanen smeer je ook het afglijden van de spanen langs het spaanvlak.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als't materiaal zeer heet wordt, dan is je snijsnelheid waarschijnlijk ook wel aan de hoge kant.. HSS kan in staal zonder koeling, maar dan moet je ook echt niet hoger dan 70m/min gaan.. 't laatste sneetje van een paar tiende, die kun je dan verwennen met een druppie snij-olie voor een glad oppervlak.. da's voor vóórfrezen niet intressant.. een glad oppervlak telt pas bij de laatste snede..
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door Doggieman »

Als ik het dus goed lees dan is koelen dus niet altijd nodig? Een beetje spelen met de snij snelheid en voeding moet dus ook werken om de temperatuur in de hand te houden? Wat noemen jullie "zeer" heet? Ik moet de temperatuur nog even nameten, maar volgens mij is het niet extreem.

Maar voor de zekerheid koelen kan dus in iedergeval geen kwaad?

Trouwens bedankt voor jullie input.

Groeten,

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zolang je spanen niet verkleuren is er niets aan de hand.. dat was op school altijd de stelregel.. verkleuring geeft aan dat je structuur veranderd, en dan zijn je gereedschappen er zo aan...
Doggieman
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 sep 2007 18:18
Locatie: Nieuw Weerdinge

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door Doggieman »

Oke Arie. Bedankt voor je antwoord. Misschien ten overvloede maar....ik heb nooit een metaal opleiding genoten. Vandaar misschien de in jullie ogen vanzelf sprekende vragen :D

Groeten,

Marcel.
Als ik kon maken wat ik droom dan nam ik een andere hobby!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door create »

Maakt niet uit Doggieman ik zit met het zelfde, maar tot nu toe geeft iedereen elkaar netjes antwoord en ik kom een heel eind nu :lol:

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Opnieuw: koeling bij het frezen.

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach.. toen ik met mijn CNC machine begon wist ik geen moer van Electronica.. nu heb ik al het nodige geleerd.. mijn Fluke 179 heeft steeds minder geheimen voor me.. al doende leert men, al vragende leert men sneller.. :)
Plaats reactie