Fuseestuk frezen

Moderator: Moderators

Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Beste mensen,

Ik ben een fuseestuk voor een auto aan het ontwerpen. Ben er al een tijdje mee bezig en nu zo goed als klaar. Verschillende onderdelen worden aan het fuseestuk geschroefd, een ophangpunt voor de draagarmen, extra steuntje remklauw, stuuruitslag stopper en de stuurarm (niet op deze afbeelding). Deze delen worden apart op maat gemaakt. Vanwege de vele delen die eraan vastzitten (zoals ook een ABS sensor in het vierkante vakje) en de open delen voor koeling is het een redelijk complex geheel geworden.

De bedoeling is het hem te frezen uit aluminium maar ik ben er nog niet uit of het 6082 of een 7000 serie alu wordt, vanwege de schokbelasting.

Mijn vraag aan jullie is hoe complex jullie denken dat deze te frezen zal zijn? En wat voor tijd/kosten erin zal zitten? Zijn er 'verbeterpunten' om het freeswerk sneller of effectiever te maken?
De afmetingen bedragen 272x187x44mm. De kortste radius is 4mm voor de grotere gaten, de radius van de 'fillets' is 1-2mm.

Ik kreeg de schaduw niet weg in Fusion vandaar de donkere 2e foto
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor meedenken :)
-Rutger
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door willy wonka »

Tja is maar net wat voor eisen je eraan stelt.
Als alle ronde delen (op foto 1) kun je met een bolkop doen.
Bij sommige rondingen die je hebt getekend moet het met een bolkop anders kun je er nooit bij.
De uitsparingen etc zijn niet spannend.

Fillets frezen met een frees met radius
Dan de rest afwerken met een bolkop.

Maar het zijn wel een aantal opspanningen
Bovenkant, onderkant en aan elke zijkant valt ook wel wat te frezen.
Als er geen noodzakelijke uitsparingen zijn aan de zijkant, dan zou je dit weg kunnen halen.
Maar voor bv de onderste foto maakt het niet uit. Want je moet toch de twee gaten frezen/boren.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Bedankt voor je reactie, kan er zeker wat mee 8)
Zou het schelen in het aantal opspanningen als ik het werkstuk van te voren zo veel mogelijk op maat frees met mijn conventionele freesbank? Ik kan bijvoorbeeld de primaire vormen voorfrezen, en de ophanging van de beugels met schroefdraad etc. handmatig frezen.
En aan wat voor kosten zou ik moeten denken? Ex materiaal

Bedankt, Rutger

Ps; maakt het in de freeskosten uit of er een 6000 of 7000 serie aluminium gebruikt wordt?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door willy wonka »

Nee niet voor frezen. Moet toch geprogrammeerd worden.
Ik heb regelmatig wel iemand hier binnenkomen die wat gefixed moet hebben. Zelf hebben ze er al aan geprutst en ik moet het nog netjes proberen te krijgen...

Ik weet niet hoe precies de zijkanten komen?
Maar die zou je eventueel zelf kunnen maken dan.
Laat je de boven- en onderkant ergens maken. En de laatste stappen doe je thuis. Twee bewerkingen, dus goedkoper.

6082 of 7075 is Euro werk.

Kosten van je ontwerp is moeilijk in te schatten.
beste even het 3d model sturen/posten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door assink »

7000 serie is niet echt goed weerbestendig voor zover ik weet. Misschien als het geanodiseerd wordt dat het beter wordt.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

willy wonka schreef: 30 jul 2018 14:24 Nee niet voor frezen. Moet toch geprogrammeerd worden.
Ik heb regelmatig wel iemand hier binnenkomen die wat gefixed moet hebben. Zelf hebben ze er al aan geprutst en ik moet het nog netjes proberen te krijgen...

Ik weet niet hoe precies de zijkanten komen?
Maar die zou je eventueel zelf kunnen maken dan.
Laat je de boven- en onderkant ergens maken. En de laatste stappen doe je thuis. Twee bewerkingen, dus goedkoper.

6082 of 7075 is Euro werk.

Kosten van je ontwerp is moeilijk in te schatten.
beste even het 3d model sturen/posten.
Denk je dat het mogelijk zou zijn om hem in 2 stappen, dus van boven en beneden te frezen? En dat ik dan zelf met de conventionele bank de zijkanten doe? Dan zal die waarschijnlijk wel in 2 stappen CNC gefreesd kunnen worden?
Ik heb de delen die ik dan 'handmatig' kan doen blauw gemaakt;

http://rsluijters.nl/wp-content/uploads ... -fusee.png

7075 is inderdaad nauwelijks duurder dan 6082. Een argument wat gebruikt werd tegen 7075 was dat het mogelijk sneller kan scheuren door zware impact, zoals hard door een put heen rijden of een klap op de zijkant van het wiel. Omdat veel mensen hun rubbers vervangen voor kogels komen er ook meer vibraties in het materiaal. Ik hoor ook graag of jullie hier een mening over hebben :) Anodiseren zal vrijwel zeker gebeuren
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door willy wonka »

Klopt inderdaad, 7075, maar dan moet je wel anodiseren.

Afgaande op je tekening is het prima in 2 delen te frezen (boven en onder). En de zijkanten kun je zelf doen.

Geen idee of je 7075 of 6082 moet nemen. Auto's is niet mijn terrein. En ook geen idee waar je onderdeel voor dient.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Willy, gemonteerd ziet dat er ongeveer zo uit;
Afbeelding

Het opspannen lijkt mij niet moeilijk, zou deze in een machineklem passen? Of zou de kracht van de klauw hem kapot kunnen drukken wanneer er stukken uit het midden gefreesd worden? Aan de kant waar de ophangogen ver uit mekaar zitten is ie recht, aan de andere kant loopt ie schuin af vanuit het midden. Zou deze schuine kant misschien ook later handmatig gefreesd kunnen worden? Zodat er 2 lange rechte kanten zijn.
Ik denk dat het lastig zal zijn hem vast te klemmen op een andere manier, want dan blijft er extra materiaal over.

In wat voor format zou een Fusion 360 tekening het beste leesbaar zijn?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door willy wonka »

Kan makkelijk in de machineklem

m.b.t. schuine kant.
Kwestie van goeie opspanning maken.
Ik zou gewoon de boven- en onderkant in één keer laten frezen. En de zijkanten zelf doen.
Genoeg doorlopende gaten of pockets waar je hem mooi kan klemmen voor de 2e bewerking.

IGES of Step file
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Ballegooijen »

Wellicht kun je een opspanning maken door het gefreesde stuk op een (dikke) plaat te schroeven die je aan 1 kant uit laat steken. Dit uitstekende deel kun je dan in de machineklem zetten ? (is zo maar een idee.)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
cnc junkie
Berichten: 133
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:16
Locatie: zaandam
Contacteer:

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door cnc junkie »

Via deze site kun je een aardige prijsindicatie krijgen.
gewoon ff je solid inladen, materiaal kiezen, kwaliteit.

https://www.weerg.com/en/?gclid=EAIaIQo ... gKAjPD_BwE
groetjes martin


http://www.metalo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Zal ik doen, ik ben nog een paar dingen aan het aanpassen.
Hoe upload ik het bestand zodat het zichtbaar is op dit forum?
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door Rudivg30dett »

Ik heb vorige maand besloten eerst een test versie handmatig te frezen, om krachttesten op uit te oefenen. Een CNC gefreesd model zal natuurlijk nog iets sterker en veel strakker zijn. Nu is het zo dat ik wel kan uitrekenen wat voor krachten er op het fusee komen te staan, maar deze krachten erop aanbrengen is moeilijk. Met name de kracht van de remklauw, deze tordeert zeg maar. Heeft iemand een idee voor een goede opstelling om krachten mee te beoefenen en te meten? Zijn er bedrijven die dit kunnen? bedankt alvast

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Fuseestuk frezen

Bericht door FSSF »

Gaaf 8)
Plaats reactie