Toolsetter of touchprobe

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Toolsetter of touchprobe

Bericht door Toxiq »

Ik zou voor mijn machine graag een apparaatje hebben waarmee ik alle 3 de assen kan nullen door de aanraking van ....

Ik had al contact met Audiomanics, die legde mij uit dat ik wss een toolsetter bedoelde (ik wist namelijk niet hoe het hete en waar ik naar zocht)
Nu weet ik dat dus wel, maar kom ik ongeveer tot de volgende conclusie: een toolsetter zoiets als dit
https://www.ebay.com/itm/CNC-Tool-Prese ... 0011.m1850

zet je op een vaste plek, na het wisselen van de frees ga je daar naartoe en word de Z as op 0 gezet
echter zou ik de Y en X as het werkstuk ook graag nullen doormiddel van....

Daar kom ik dingen tegen als een touchprobe
Zoiets als dit https://www.ebay.com/itm/Cnc-Z-Axis-Rou ... SwqfNXpGCN

Deze kan ik zou ik tegen elke zijde kunnen houden en daarmee op 0 zetten ?

Als ik die twee apparaatjes vergelijk, 100 dollar vs 4 dollar, dan gaat er een belletje rinkelen

Dus mijn vraag is, wat is nou wijsheid
Is dat wat ik wil gewoonweg niet zo slim of zijn is het goed te doen maar zijn er betere apparaatjes in de handel (en betaalbaar voor een hobbyist ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Sven »

Ik heb de eerste. Dat is een toolsetter, geen touch probe.

Met een toolsetter meet je de lengte van je gereedschap in.
Dan kan je gereedschap wisselen binnen het freesprogramma dat je aan het afwerken bent.

De tweede dient hetzelfde doel maar gebruikt de materialen zelf als schakelaar en is misschien niet automatisch te gebruiken.

Met een touch probe meet je je werkstuk in, niet je freesje.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door javanree »

Geen van beide werkt voor alle drie de assen. Beide werken alleen voor de gereedschapslengte, oftewel de Z-offset van je gereedschap.

Audiomaniacs bedoelde iets als https://www.tormach.com/store/index.php ... &ref=32309 gok ik ; voor je werkstuknulpunt.

Lees je eerst eens beter in, op Youtube staan veel filmpjes (zoek op 'CNC tool offset' en 'CNC work offset' of 'G54 offset') , voordat je teveel geld aan de verkeerde dingen uitgeeft. De eerste sensor in je post, die van 100 euro, is wel heel fraai maar overkill voor beginners, de tweede sensor die jij post van 4 euro is troep, ik kreeg er een cadeau bij mijn 3040 CNC en het ding is direct richting kliko gegaan...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door audiomanics »

Nee hoor.. Toxiq had het over zo'n plaatje dat ze op het werkstuk leggen om de Z=0 te bepalen.
Die functie wordt door een toolsetter gedaan. En er zijn goede en ronduit slechte toolsetters. Die dingen waar een schakelaar in zit hebben volgens mij niet een heel erg goede herhalingsnauwkeurigheid.
De betere zijn toch gewoon geveerde metalen plaatjes die contact met de frees meten.
Maar wat je laat zien is een fraaie (en dure) touchprobe.. Gezien de perikelen van DaBit, op zoek naar een betaalbare touchprobe is het kennelijk in het betaalbare segment erg moeilijk om een 100% betrouwbare touchprobe te maken. Niet iedereen kan zich een Renishaw veroorloven.
Kort door de bocht: een toolsetter heeft een plaatje waar je de frees bovenop laat neerkomen en een touchprobe heeft een pennetje met aan het eind (de onderkant meestal) een kogeltje en is bedoeld om tegen je werkstuk te parkeren. Bij de eerste zit de frees in de spindel en bij de tweede dus niet..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Toxiq »

Ik begrijp je wat je bedoeld, maar dat is wat ik gedaan heb, maar ik werd er niet wijzer van en riep alleen maar meer vragen op
Voor mij is/was het zoiets als een onderdeel zoeken zonder dat je weet hoe het heet en er dan ook nog eens een hoop zijn die (voor een leek) op elkaar lijken.
audiomanics schreef: 18 jan 2018 23:26 Nee hoor.. Toxiq had het over zo'n plaatje dat ze op het werkstuk leggen om de Z=0 te bepalen.

Kort door de bocht: een toolsetter heeft een plaatje waar je de frees bovenop laat neerkomen en een touchprobe heeft een pennetje met aan het eind (de onderkant meestal) een kogeltje en is bedoeld om tegen je werkstuk te parkeren. Bij de eerste zit de frees in de spindel en bij de tweede dus niet..
Kees
1.Klopt, een keer ergens gezien

2. En met name die 2e doet wat ik bedoel maar is ook de duurste ?
Zijn er redelijke alternatieven die zoiets doen, behalve die van dollar :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door audiomanics »

Toxiq schreef: 18 jan 2018 23:46 Zijn er redelijke alternatieven die zoiets doen, behalve die van dollar :-)
De optische methode, die ik je voorgedaan heb, kost je niets extra en is in de meeste gevallen zelfs nauwkeuriger dan een goedkope touchprobe.
Overigens kan je met een touchprobe niet je toollengte bepalen: die tool zit er namelijk niet in...
Voor het mooie moet je ze dus allebei hebben. Daarom heb ik op de systeemkasten, die ik bouw, altijd twee probe-ingangen. Eén voor de touchprobe en één voor de toolsetter.
Overigens gebruik ik de touchprobe alleen als ik het midden van een gat wil bepalen of bij een niet vlak oppervlak om de contour in te meten en in een zeldzaam geval om een buiten-contour in te meten.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Toxiq »

Euh... waarom wil je de lengte van je tool weten (oh god, ik heb zo het idee dat ik nu minder serieuze antwoorden ga krijgen :lol: )
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door audiomanics »

De lengte van mijn tool interesseert mij ook niet echt, alleen dat hij lang genoeg is, of ver genoeg uit de kop steekt om het diepste te kunnen frezen.
Maar wat ik wel belangrijk vind is om te weten waar de bovenkant van mijn materiaal ligt of waar het bed ligt, zodat ik in het eerste geval op een goede diepte kan uitfrezen en in het tweede geval niet met mijn frees in het bed frees maar wel net mijn materiaal doorfrees.
Als je een wisselsysteem hebt, waarbij de frees vast in de wisselkop zit, dan is het juist weer wel handig om te weten hoe lang, of hoe ver de frees uitsteekt.
Maar zo'n systeem kost je al snel een paar duizend euro meer, dus zullen de meesten hier gewoon nog de frees in de spindel steken en de moer aandraaien.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Sven »

Sven schreef: 18 jan 2018 22:05 Met een toolsetter meet je de lengte van je gereedschap in.
Dan kan je gereedschap wisselen binnen het freesprogramma dat je aan het afwerken bent.
En als je dat nog niet begrijpt dan heb je het ook niet nodig ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 19 jan 2018 09:01 En als je dat nog niet begrijpt dan heb je het ook niet nodig ;)
Kijk, dat is tenminste een oplossing!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Ballegooijen »

Als je toch geld uit wilt geven kun je misschien beter in een goede pendant investeren??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 19 jan 2018 17:20 Als je toch geld uit wilt geven kun je misschien beter in een goede pendant investeren??
Of een nieuwe haardroger....

Zoals al eerder opgemerkt, lijkt het mij verstandiger dat de TS zich eerst goed inleest in de materie, zodat hij iig een beetje weet waar hij het over heeft en wat hij precies vraagt.
Best wel handig zolang al je vingers er nog aanzitten.....
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Toxiq »

Dat is toch wat ik doe hier ;-)
ieder bewandeld zijn eigen pad en niemand is verplicht te antwoorden
documenten/boeken lezen heb ik moeite mee, door te kijken en vragen snap ik het wel
Maar als ik de verkeerde weg heb bewandeld of verkeerde vragen gesteld, dan hoor ik dat natuurlijk graag
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toolsetter of touchprobe

Bericht door Ballegooijen »

Ik snap wat je bedoel hoor Jeroen, voor iemand die het al 20 jaar doet is het kinderspel en zijn sommige vragen misschien wel wat simpel. Ik heb dit proces ook doorlopen, en doe ik nog steeds. In het begin wist ik ook niet wat nu wel wat nu niet moet. Door schade en schande wordt je wijs. Ik wilde ook graag een 3d taster om mijn werkstuk te nullen en toen riep Audiomaniacs: ik doe het op het oog zeker zo snel!! Ik geloofde dat niet maar inmiddels heb ik voldoende geoefend dat ik het nu ook "op het oog" doe en de 3d taster maar weinig gebruik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie