CNC rails

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

CNC rails

Bericht door cncrob »

Hallo allemaal,
ik ben heel op mijn gemakkie aan het kijken voor spulletjes om een KLEINE CNC te maken,
ik had mij voorgenomen om eerst een 3D printer te maken en om dan daarmee ook onderdeeltjes te maken voor die kleine CNC.
ben per ongeluk nu bezig met de tweede 3D printer waar ik strakjes wat meer mee wil experimenteren.
MAAR, ik wou iets vragen over de rails en wel het volgende, ik heb zitten twijfelen om OF rails te kopen.
ongeveer zo iets: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1LEQmKpXX ... b-font.jpg
MAAR kan ook voor een wat leukere prijs rond/as (16MM) 42CrMo4 kopen.
mijn vraag natuurlijk is 42CrMo4 geschikt als rails?
ik wil de as in combinatie met van die zelfde langs lagers/sliders:
https://reprapworld.com/?products_detai ... xn9dTCLSVA
https://reprapworld.com/?products_detai ... cPath/1655
als iemand mij zou kunnen vertellen of ik dit zo zou kunnen gebruiken dan graag?

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: CNC rails

Bericht door Guvner »

Wat wil je er mee gaan maken en wat moet de nauwkeurigheid en de afmetingen worden?

Dan zijn dan eerste 3 belangrijke vragen die je zult moeten beantwoorden.

Grote afstand en heel nauwkeurig gaan bijvoorbeeld niet samen met rondgeleiding.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: CNC rails

Bericht door cncrob »

hallo,
nee geen grote afstand hooguit 600MM voor een soort tafel CNC dus ook geen hoge snelheid!
ik wil kijken of het me op den duur zou lukken een PCB er mee te frezen,
dat zou dan het meest precieze/nauwkeurigst zijn denk ik.

dankjewel voor reactie!
Rob.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13482
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

hooguit 600MM
en dat noem je klein?.. Ok.. de langste rails op mijn machine zijn 596 mm lang.. maar ik heb een werkbereik van 280x140x170 mm.. dat noem ik klein.. 8)

als je met ondersteunde rondgeleiding wilt werken.. gewoon kant en klaar kopen.. je kan wel alles zelf willen maken.. maar hoe krijg je het zuiver?..
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: CNC rails

Bericht door cncrob »

Hallo ook Arie,
ja zoveel ervaring met CNC heb ik nu ook weer niet inderdaad.
het zal kommen omdat ik in de scheepsbouw zit en de wat grotere draai en freesbankjes gewend ben.
ik heb wat elektronica en wat stappen motortjes liggen (die denk ik) wel goed zijn voor CNC en dus.....
maar kan ik dit materiaal er wel voor gebruiken?
of is het er echt niet voor geschikt?
gaan die blokjes met dit materiaal rot doen, of kan het wel maar...
gewoon kant en klaar kopen, ja natuurlijk kan dat ook maar of ik plus minus 2,00€ betaal of 40,00€
het kost me 12,50€ voor 3 meter, je zou bijna zeggen gewoon doen!
maar wat heb ik er aan als het niet gaat werken.....

VrGr Rob.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13482
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met ondersteunde rails, kant en klaar.. weet je gewoon op voorhand dat het gaat werken.. anders deugt je ontwerp niet.. :lol:

ik ken die machines die op scheepswerven staan.. aan't begin van de dag de slede naar achteren "rijden"... dan beitel naar voren.. op snedediepte zetten.. voeding aan.. krantje lezen.. einde snede?.. Koffiepauze.. na de pauze.. terug naar het eind.. volgende snede.. tot de lunch.. :)

mislukkken kan niet.. mislukken is een ander woord voor voortijdig opgeven.. als je hier op het forum even rondneust.. zie je zat voorbeelden van machines.. waaronder ook een aantal met ondersteunde rails.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: CNC rails

Bericht door Guvner »

Even een eye-opener dan...

De meeste mensen wat ik lees (die net als jij en ik voorheen beginnen met zo goed als 0 kennis), denken het af te kunnen met spullen die ze nog hebben liggen.

Ik heb zelf zo ook een start gemaakt met steppers waarvan ik dacht dat ze wel voldoende konden doen voor wat ik wilde. Maar uiteindelijk heb ik nu een 2,2kw watergekoelde frees en is mijn werkbereik straks 1200 x 600 x 120 mm

Dus voordat je iets gaat kopen zou ik je willen adviseren om eerst een complete boodschappenlijst te maken voor de machine zoals jij hem wilt. Deel die hier en controleer of je ergens de mist in gaat.

Ik kon op een bepaald moment mijn rails bijvoorbeeld opnieuw gaan kopen, ook ik had eerst rondgeleiding, want alles bleek te zwak voor de lengte die ik ging doen.

En wat Arie zegt, jouw bereik is niet echt klein hoor.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13482
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

het lastige is.. een goedkope CNC machine bestaat niet.
je kunt wel goedkoop een CNC machine maken.. door zelf alles te doen.. maar de kosten van de onderdelen.. daar kom je niet onderuit..

Als je "alle tijd" hebt.. kun je op Ebay , marktplaats en andere verkoopsites van alles vinden in de categorie "Gènâg vôah wènâg".. en dan kan het voor een schappelijk bedrag.. soms moet je dan het nodige aanpassen aan je ontwerp, als je een aanbieding ziet die je niet kan laten lopen.. of aan je onderdelen als ze niet passen in het ontwerp wat je al had ( te lange rails kun je korter slijpen )

Bottomline.. "bedenk wat je wilt, en wat je ermee wilt kunnen doen".. ga op dat gegeven je ontwerp maken.. en dan spullen inzamelen..
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: CNC rails

Bericht door cncrob »

we gaan snel beste mensen!
ik heb even contact gehad met de verkoper van het materiaal.
hij vertelde ook het is geen rails die er voor bedoelt is/was,
ook vertelde hij dat het misschien niet recht was en het lichtelijk krom kon zijn.
het is wel geslepen rond en waarschijnlijk zullen de blokjes er wel op glijden/rollen.

ik heb hem gezegd dat ik zelf wel even kom kijken,
kan ik zelf bepalen of het wel of niet iets is.

dank jullie wel voor jullie schrijven.
VrGr Rob.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC rails

Bericht door benkr »

Als het krom is, zelfs maar een milimetertje, niet doen, dat bezorgt je een hele boel ellende, ga voor rechte rails, die zijn al krom genoeg. Zelfs dat hele kleine beetje er uit stellen geeft je al kopzorgen genoeg.
cncrob
Berichten: 138
Lid geworden op: 12 mar 2014 16:31

Re: CNC rails

Bericht door cncrob »

ik zal de echte rails wel gaan kopen (weet ik tenminste dat het goed is!)
dank jullie nogmaals voor de reacties!

Rob.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: CNC rails

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan eventueel ook gebruikte materialen gebruiken. uit ervaring kan ik je vertellen om het allemaal beperkt te houden. Het is namelijk van alles heel veel om een cnc machine te maken.

Zelf maak ik gebruik van ondersteunende ronde geleiding 20mm voor x, y en z-as. Gebruik het met een bewegend bed, vast portaal en bewegende z-as. Verder heb ik trapezium spindels ipv goedkope kogelomloop spindels.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie