klein draaibankje

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Contacteer:

Re: klein draaibankje

Bericht door benkr » 08 mar 2018 22:48

Ik vind die Paulimot wel een heel leuk bankje, als je het geld er voor hebt zou ik die nemen denk ik.

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 13 mar 2018 18:06

benkr schreef:
08 mar 2018 22:48
Ik vind die Paulimot wel een heel leuk bankje, als je het geld er voor hebt zou ik die nemen denk ik.
Ik vind die ook wel leuk, maar de prijs ligt voorlopig nog VER buiten budget ... :oops:

Het heeft ook geen haast (meer). De acute aanleiding heeft iemand voor mij geregeld (2 plugjes in 'vliegtuig-alu' van 25mm lang 8mm diam. met een 5mm gat en een M^getapt gat).
Voorlopig blijf ik eens rustig rondkijken, en vooral leren ...
De enige ervaring die ik met draaien heb, is van 'naar anderen kijken' en in bed na teveel bier. :mrgreen:

Vraagje:
Deze lijkt mij niks vanwege die ronde geleide-assen. Dat buigt denk ik alle kanten op. Niet?
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Edit:
Is Paulimot bagger, of lijkt het wel wat.
Mijn eisen zijn niet professioneel.
Als ik zo nu en dan een klein dingetje kan draaien zonder het hele land door naar vriendje met tijd en een draaibank te hoeven zoeken, ben ik tevreden.
Als ik vervolgens op Ebay.de naar "paulimot drehmachine" zoek, zie ik een kleiner ding die voor mij uitstekend zou voldoen.
https://www.ebay.de/itm/PAULIMOT-Drehma ... SwAO9ZOUKt

Floor
Donateur
Contacteer:

Bericht door Floor » 13 mar 2018 21:12

Lijkt me leuk bankje voor niet veel. Ook leuk die digitale uitlezing. Alleen... als dat kapot gaat, hoe te repareren?

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 13 mar 2018 21:26

Inderdaad lijkt een leuk machientje.
En repareren moet je met die dingen vergeten, het gaat waarschijnlijk nooit kapot, maar als het dan toch gebeurd, gewoon een nieuw vervangend onderdeel bestellen, kost eveneens weinig, in ieder geval bij HBM is dat zo en dat zal bij Paulimot niet anders zijn.
En mogelijk heeft HBM wel precies dezelfde voor hetzelfde geld, is altijd de moeite van het nakijken waard.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 13 mar 2018 21:29

Even beter gekeken, is een opbod gebeuren en de minimumprijs is nog niet behaald, is dus gewoon veel duurder.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 13 mar 2018 21:32

benkr schreef:
13 mar 2018 21:29
Even beter gekeken, is een opbod gebeuren en de minimumprijs is nog niet behaald, is dus gewoon veel duurder.
Ja, hij kost eigenlijk €999.-
https://www.paulimot.de/drehmaschinen/m ... itzenweite
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Kjelt

Bericht door Kjelt » 13 mar 2018 21:55

Ik zie regelmatig Zyto draaibankjes langskomen , is dat wat?

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 14 mar 2018 18:23

Stel, ik koop een nieuw draaibankje. Dan heb ik 'gereedschappen' nodig: beitels, en ....????

Op marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Op ebay.de dezelfde volgens mij (nieuw dus zonder tools, maar met garantie):
https://www.ebay.de/itm/0618-3B-Metalld ... 0005.m1851

Hier een review van een paar kleine draaibankjes, waar deze niet slecht uit lijkt te komen:
https://www.top5reviewed.com/mini-metal-lathes/

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 14 mar 2018 20:13

DirkSchipper schreef:
14 mar 2018 18:23
Stel, ik koop een nieuw draaibankje. Dan heb ik 'gereedschappen' nodig: beitels, en ....????
- Een onafhankelijke vierklauwplaat is soms onmisbaar
- Setje van 6-8 beitels : buitendraaibeitel links en rechts, (af)steekbeitel, draadsnijbeitel uitwendig + inwendig en 2-3 binnendraaibeitels met verschillende schachtdiameters, eventueel voor buitendraaien een voordraaibeitel erbij. Vergeet die setjes met opgesoldeerde hardmetalen tips, ga voor wisselplaten en standaardiseer op 1-2 typen ivm op voorraad moeten nemen (je wilt niet op zaterdagmiddag 17:01 je laatste tipje breken ... en voorraad is duur)
- Boorkop voor in de losse kop
- Meedraaiend center (vast center heb je weinig aan, tenzij het in de spindel past zodat je tussen de centers kunt draaien, dan heb je ook meenemer nodig)
- Goede meetklok of zwenktaster met houder
- Een of twee micrometers is wel heel handig (0-25 en eventueel 25-50)
- Goede draaibankvijl

Ik neem aan dat je tapjes+snijplaten, boortjes, ruimers, freesjes ed al hebt? Anders komt dat er nog bij...

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 15 mar 2018 08:00

Bedankt Javanree,

Ik ben helmaal nieuw in draaien, frezen en metaalbewerking. Ik heb m'n eigen frees gebouwd, voor een deel gebaseerd op de Open source frees op dit portaal.
Wisselplaten had ik me ook al bedacht.
Je schrijft "standaardiseer op 1-2 typen" Wat bedoel je daarmee? Wat stadaardiseer je?
Freesjes (carbide) heb ik vanwege m'n frees. Bodoel je vergelijkbare typen?
En wat is een draaibankvijl, en wat maakt zoiets 'goed'? Ik heb verschillende metaalvijlen ...

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 15 mar 2018 18:02

Draaibank vijl is anders qua tandvorm, normale vijlen gaan vrij snel vollopen en bovendien eerder kapot bij gebruik op een draaibank. Het heet dus ook echt een draaibankvijl, dingen kosten vrijwel niets... en zet er meteen een goed handvat op! Gewone vijl zonder handvat kan al gevaarlijk zijn, draaibankvijl is altijd gevaarlijk!

Ik doe bijna al mijn binnen- en buiten draaiwerk met maar 2 vormen beitelplaatjes , CCMT (en CCGT voor aluminium) vooral voor voordraaien, met neusradius 0.2 of 0.4mm en DCMT (en weer DCGT voor aluminium) met neusradius 0.2 en 0.1mm
Ik heb dus in totaal iets van 7 types beitelplaatjes op voorraad. Als je niet op past heb je al snel 4-6 vormen nodig, dan nog eens met verschillende neusradii en zowel gecoat/negatief voor staal/RVS en positief snijdend ongecoat voor aluminium. Je snapt het denk ik al, dat zijn een hoop soorten om op voorraad te hebben en daarmee dus flink kostbaar.

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 15 mar 2018 19:11

Voor mij is het absolute minimum naast boortjes, schuifmaat, etc:

- SCLCR beitelhouder voor buitendraaiwerk met CCMT (staal)/CCGT(nonferro+RVS) wisselplaatjes. 0,4mm is een mooie neusradius, 0,2mm is misschien op zo'n klein bankje ook geen dom idee.
- Boorbeitel voor dezelfde CCxT plaatjes, volgens mij heet die ook SCLCR.
- Afsteekmes, HSS doet de truuk wel.
- Klein boorkopje 0-8mm+adaptertje (waarschijnlijk MK2->B10, maar even nakijken) voor in je losse kop.
- Meedraaiend center.
- 0-25mm micrometer.
- Klein penseeltje en bakje waar wat olie in kan.
- Stukje vierkant HSS toolbit (er komt altijd wel ergens weer een O-ring of Seegerring groef in)
- Veiligheidsbril. Draaibanken zijn veel gevaarlijker dan freesbanken. Vind ik dan.

Vanaf daar gaat het van kwaad tot erger, maar je kunt ermee beginnen. De meetklok wil je heel gauw ook hebben, maar je kunt even zonder want je draait voorlopig toch alleen maar dingetjes uit volle staf. En als ik voor mij persoonlijk spreek: de rechtse beitels heb ik nog nooit gebruikt en een draaibankvijl moet ik ook nog steeds een keer kopen :oops:

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 15 mar 2018 19:56

Linkse beitel zul je bedoelen , normale draaibeitel SCLCR is rechts (de laatste R) :mrgreen:

Die is handig als je bijvoorbeeld in een keer een onderdeel tussen centers wilt draaien. Of de achterkant van een borst aan de maat draaien / vrijsteken.

En een gewone vijl ipv draaibankvijl : voor even gaat het maar bij veelvuldig gebruik slijt een gewone vijl harder. Maar het is vooral bij conventioneel draaien handig (snel kantje breken of kleine radius maken ) Als je CNC draait en netjes je contour met kleine radii in de overgangen programmeert is het zelden nodig.

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 15 mar 2018 21:26

Whoehaa.
"SCLCR", "CCMT", "CCGT", "CCxT"
Jullie spreken ook al Chinees?! :shock: :mrgreen:

Serieus:
Het zullen wel afkortingen/coderingen zijn, maar WTF betekenen ze? Hoe werkt dat?
Weet er iemand een overzicht, want Google was vanavond duidelijk niet mijn vriend ..

Plaats reactie