klein draaibankje

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Contacteer:

klein draaibankje

Bericht door DirkSchipper » 07 mar 2018 08:28

Getriggerd door een ander draadje van iemand die een nieuwe draaibank zoekt:
Ik zou wel een draaibankje willen hebben, met de nadruk op klein.
- max diameter van 50mm is ruim voldoende
- max bewerklengte pakweg 150mm
- hoeft niet de mooiste beste machine te zijn.
Als ik er netjes rond op kan draaien, en goed gecentreerd een gat kan boren in alu of messing is het prima. In staal mag uiteraard ook, maar is geen harde noodzaak.
En het moet niet alleen qua bewerkruimte een klein machientje zijn, het geheel moet ook niet breder dan ±75 cm zijn.
Hoogste precisie is ook al geen noodzaak.

javanree
Contacteer:

Re: klein draaibankje

Bericht door javanree » 07 mar 2018 10:09

Klinkt als een Emco Compact 5 ... die heb je voor een mooi prijsje en alles wat je vraagt kan daar prima mee (en nog een hoop meer ook)
Komen continue voorbij op Marktplaats en eBay.de , veel informatie over te vinden en genoeg spare parts als het nodig is

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 07 mar 2018 13:27

Dank je. Niet heel veel aanbod momenteel. Mooie machine, maar waarschijnlijk ook veel meer mogelijkheden dan ik ooit ga gebruiken ...

Wat is de mening over zoiets:
HBM-300

Ervaringen met 500W - 600W machines van Aliexpres of Banggood?

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 07 mar 2018 14:27

Daarvoor betaal je evenveel als voor een goede gebruikte Compact 5. Echter nieuwe Chinese dingen verliezen snel hun waarde en de levensduur zal echt niet gelijk zijn.
En kijk niet alleen naar het motorvermogen... een Emco motor is snel te vervangen door een 400V motor waar je een VFD aan kunt knopen (wat echt wel fijn is) Meeste HBM dingen hebben exotische aandrijvingen waarvoor reserve onderdelen lastig kunnen zijn, wat ook zn invloed op de prijs heeft.
Daarnaast is de HBM prijs 'kaal' en de meeste machines op Marktplaats zijn redelijk compleet en gebruiksklaar. In tooling (wisselhouder, boorkopje, centers, wat standaard beitels) gaat ook al snel flink wat geld zitten.

Overigens is die 500W of 600W in de praktijk denk ik amper meer dan 300-400W van een echte europese machine, rendement van dat Chinese spul is vaak minder.

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 07 mar 2018 15:20

javanree schreef:
07 mar 2018 14:27
Daarvoor betaal je evenveel als voor een goede gebruikte Compact 5. Echter nieuwe Chinese dingen verliezen snel hun waarde en de levensduur zal echt niet gelijk zijn.
En kijk niet alleen naar het motorvermogen... een Emco motor is snel te vervangen door een 400V motor waar je een VFD aan kunt knopen (wat echt wel fijn is) Meeste HBM dingen hebben exotische aandrijvingen waarvoor reserve onderdelen lastig kunnen zijn, wat ook zn invloed op de prijs heeft.
Daarnaast is de HBM prijs 'kaal' en de meeste machines op Marktplaats zijn redelijk compleet en gebruiksklaar. In tooling (wisselhouder, boorkopje, centers, wat standaard beitels) gaat ook al snel flink wat geld zitten.

Overigens is die 500W of 600W in de praktijk denk ik amper meer dan 300-400W van een echte europese machine, rendement van dat Chinese spul is vaak minder.
Die 500-600 W noemde ik, omdat ik op Aliexpress eerst een heleboel < 100W tegenkwam. En dat voldoet ECHT niet. ;-)

Maar een 400V motor met VFD voor het zo nu en dan draaien van een 'alu dikke spijker' vindt ik ook weer wat teveel van het goede. Überhaupt zal ik dan eerst nog 400V in mijn woning moeten krijgen ... :shock: Dat lijkt me iets buiten mijn plannen, budget en toestemming van moeder de vrouw gaan. :mrgreen: ;-)

Een draaibankje zal bij mij eeder roesten dan verslijten ... ;-)

hfjbuis

Bericht door hfjbuis » 07 mar 2018 15:52

[quote=DirkSchipper post_id=173181 time=1520425631 user_id=2945]
Wat is de mening over zoiets:
[url=https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ldraaibank]HBM-300[/url]
[/quote]

Nou ik heb zo iets, al zo'n 10 jaar en ik ben er nog steeds super tevreden over. Zo lang je binnen de mogelijkheden van de machine blijft, is het resultaat goed. Natuurlijk haal je geen 0.001 mm nauwkeurigheid en kun je niet in één keer ergens een mm van af draaien, maar voor de rest!!! Na de CNC ombouw ben ik alleen maar nog tevredener. Voor mijn hobby voldoet hij prima. Maar ja, ik ben ook niets anders gewend!

pa3gmi
Contacteer:

Bericht door pa3gmi » 07 mar 2018 16:52

Ik heb ook zo een draaibankje en als je wilt kun je die dingen best wel wat beter krijgen, maar je moet er dan wel wat werk in stoppen. Zelf heb ik de hoofdspil lagers vervangen voor conische rollagers, dat scheelt al een boel trilling met afsteken van asjes. Ook het kruissupport behoeft nabewerking en ook de nonius bevestiging is niet direct een succes. Als je een Emco aan kunt schaffen voor dat geld zou ik het zeker doen.

Kars-cnc

Bericht door Kars-cnc » 07 mar 2018 18:22

Ik heb een Emco-5 gehad en was daar heel tevreden over. Ben inmiddels naar een Emco-8 overgegaan om wat groter werk aan te kunnen.

Als freesmachine heb ik een "HBM achtig" iets nieuw gekocht. Bevalt eigenlijk ook prima. Emco is zeker wat verfijnder en waarschijnlijk slijtvaster. Maar ja, als je een 20 of 30 jaar oude draaibank koopt weet je niet hoeveel "OEPS" momenten zo'n machine misschien meegemaakt heeft.

Als ik hoor wat je er mee wil doen, denk ik dat het niet zo heel veel uit maakt.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 07 mar 2018 22:44

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 08 mar 2018 08:00

Hmmm, daar zit wel wat tussen. Dank allemaal voor de tips en links.

Vervolgvraagje:
Stel ik wil zo'n 2e hands ding kopen, waar moet ik dan op letten?
Wat zijn de zwakke punten?
Waar heb je het meest last van als het niet goed is (of kost een kapitaal om te repareren)?
En ... wat zijn handige eigenschappen waar je als leek niet 123 op let (weet van hebt)?

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 08 mar 2018 09:22

Neem een meetklokje of nog beter puppitaster mee, controleer of er speling zit op de hoofdas (klok er op , trek/duw tegen de klauwplaat en kijk wat de uitslag van de klok is) En controleer hoe zuiver de spindel zel loopt (dus klauwplaat eraf en de klok op de spilneus zetten)

Controleer hoe zuiver de klauwplaat is (paar stukjes mooi rond mee, verschillende diameters, inspannen en rondloop checken ; eventueel paar keer los halen en weer vast draaien voor betrouwbaarder resultaat)

Zet klok op de dwarsslede en probeer support van het bed te tillen, er hoort amper meetbare speling te zijn tussen support en bed (de gibs horen het support op het bed vast te houden)

Zet klokje op de klauwplaat en controleer hoe zuiver de pinole van de losse kop in lijn staat met de spindel en of de hartlijnen overeenkomen

Controleer de tandwielen voor de voeding op slijtage

Controleer de moer voor de voeding / draadsnijden op slijtage

Kijk naar hoe de klauwplaat op de spindel gemonteerd is, of het een gangbaar danwel eenvoudig te copieeren systeem is. Ooit wil je meer dan alleen een klauwplaat.... als de hoofdspindel ook nog een morseconus inwendig heeft is het helemaal mooi (voor gebruik van spantangen)

DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper » 08 mar 2018 13:20

Ik heb ook eens zitten neuzen op ebay.
Hoe denken jullie hier over?
https://www.ebay.de/itm/PAULIMOT-Drehba ... 0009.m1982

Of deze:
https://www.ebay.de/itm/0618-3B-Metalld ... 0167.m2940

Kars-cnc

Bericht door Kars-cnc » 08 mar 2018 17:14

Zien er leuk uit op de foto. Beide komen zeker uit China, teminste het metaalwerk. Paulimot monteert blijkbaar zelf de motor en VFD en wil je doen geloven dat het een Duits product is. Hetzelfde had ik met mijn Optimum freesbank. Continue kwaliteitscontrole bij de fabriek in China en diverse Optimum gespecificeerde verbeteringen werd mij verteld. Maar het lager van de Y-spindel, wat na 3 maand kapot was, is achteraf al niet goed geweest bij levering. Hoezo continue kwaliteits controle...

Let op: bij de "0618-3B Metalldrehmaschine" specificaties staat: "Variable Speed Gear: Plastic Nylon". Heb wel eens op internet gelezen van iemand die een Gude draaibankje van zo'n 500,- had gekocht maar bij de eerste de beste overbelasting waren de nylon tand wielen kapot.

Zelf vind ik de Paulimot dan toch wel een stuk beter overkomen, maar ik heb met geen van beide ervaring. Misschien is er iemand anders die dat wel heeft?

Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga » 08 mar 2018 17:26

Ik had deze liever, die andere zie ik meer als potlood punt slijpers
https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr

Plaats reactie