Cnc freest maar half werk

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door Albert1 »

Hoi iedereen

Bedankt om mee voor en oplossing te zoeken , en uiteraard hebben we de oplossing gevonden,mijn licentie had ik niet terug ingegeven in mach3 ,
hoe stom of uitzinnig kan je zijn om dit te vergeten .(hoe blij kan je zijn dat je speelgoed terug werkt :) ).

Heb net terug en stukje met en letter laten uitfrezen en weliswaar hij deed het nu goed :) :) .

Jullie allemaal hebben me terug en fijn weekend bezorgt en kan ik terug aan mijn wachtende opdracht gaan vervullen .

Bedankt en iedereen en fijn en gezellig weekend gewenst

Mvg
Albert1
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door ruudderooy »

als het goed is heb je nog de map windows old op jou pc staan daar staat als het goed is ook nog de map mach3?
als je die map over je huidige installatie heen zet heb je alle instellingen + lecentie weer terug.

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door ruudderooy »

o beetje laat zie ik nu hed nog niet alles gelezen :-) :idea:
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door John Sellis »

andrefc101 schreef: 01 jun 2018 23:16
John Sellis schreef: 01 jun 2018 21:34Oja alles met zo'n aangevreten appel meteen in de container of alleen gebruiken voor tekenen.
Ik zie het, we hebben met een kenner te doen.....
.... gebruikt zeker een besturingsysteem waar je op start moet drukken om te stoppen :lol:

Ja klopt. Ik kan heb meerder keren apple gezien en gebruikt. Voor autocad etc zal het mooi werken. Maar zoveel software draait niet op iOS ik kan er zeker 10 opnoemen. Dus ja ik gebruik Windows van xp tot 10. Werkt voor mij allemaal prima. Nooit last met pc's. Gewoon een snelle kopen (minimaal i3 of sneller 16gb geheugen en een snelle ssd schijf). Die bij mijn plasma is een Dell Workstation in ligt soms wel 3a4mm aluminium stof in zonder problemen! Probeer dat maar eens met zo apple
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door skillalot »

Ik zou toch eens naar die energiebeheer instellingen van de USB kijken
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door Albert1 »

ik denk dat ik gisteren even te happy was ,ok hij werkt nu de licentie erin zit ,tot zover dus heel content .

ik ontwerp in Cut2D ,en Letter , en ik ontwerp ze op 23 mm breed en hoog op 50 mm , en freesdiepte wil ik 1,5 mm , dan doet freesmachine heel raar want zoals daarstraks freest hij gewoon diagonaal door mijn letters ?

wil ik en diepte van 1,5 mm dan moet ik in cut2D bevoordeeld 0.05 ingeven , want als ik 1,5 ingeef zoals het hoort gaat hij door mijn 5 mm plankje door .

Dit gebeurt ook met de lengte en hoogte en breedte maten ,als ik zet 50 mm hoog dan maakt hij er 73 mm hoog van ?? raar ding.

Mijn mach3 software staat op mm en mijn postprocessor zet ik dan mach2/3 mm.txt , op mijn scherm in mach3 heb ik en radius van 1,000 staan ,snap nog niet wat het betekend daarom ben ik ook nog en leek met de leer ongemakken van beide programma's .

Wat doe ik verkeerd of waar moet ik iets aanpassen ,

Mvg

Albert1
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door Tomdekx3frezer »

Ik denk dat je de stappenmotoren cq aantal stappen met verplaatsing opnieuw moet ijken.
Dat kan in het menu “settings” (alt6) links onder “set steps per unit”
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door Albert1 »

Hoi Tomdekx3

als ik het dan goed verstaan moet je je cnc aansluiten en opstarten en heb net gezien ik krijg bij settings (alt6) op klik dan krijg ik een kader met A as en de andere assen ,maar ik kan daar nergens zelf iets
invullen , dus moet ik met mijn pijltjes toggle dan naar beneden gaan tot en zogenaamd nul punt ,en hetzelfde met de X-Y-Z as doen .

Dank u Tomdekx3 voor dit antwoord al .
Mvg
albert1
Tomdekx3frezer schreef: 02 jun 2018 17:16 Ik denk dat je de stappenmotoren cq aantal stappen met verplaatsing opnieuw moet ijken.
Dat kan in het menu “settings” (alt6) links onder “set steps per unit”
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door Tomdekx3frezer »

Als je op “set steps per unit” klikt dan krijg je een kader met de assen te zien x, y , z enz.
Als je bijv. op de x klikt dan krijg je de vraag hoeveel
mm de x as zich moet verplaatsen , zeg je bijvoorbeeld 2 mm en voordat je op oké klikt zet je eerst jou meetklok op de verplaatsingsrichting van je x -as ..dan klik je oké en gaat de x-as zich verplaatsen en kijk je op jou klok wat de daadwerkelijke verplaatsing is geweest deze daadwerkelijke verplaatsing geef je in het ingaveschermpje wat dan is verschenen in en jou as is dan geijkt.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door ruudderooy »

Hoi Albert,

In dat mapje waar de usb driver in zat zit ook een pdf bestand USB Motion Card STB4100 Manual.pdf
als je deze doorleest kun je op pagina 10 zien wat jij waarschijnlijk nog moet instellen.
waarschijnlijk kloppen het aantal pulzen per mm niet, dus je moet weten op hoevel micro stepping jou drivers staan en of je mach3 op mm of op inch heb staan.
en dan kan je aandehand van jou overbrenging het aantal stapje per mm of inch invullen.
voorbeeld:
staat mach3 op mm en je gebruikt 16 micro stepping en je as verplaatst 5mm per omwenteling motor dan is het 200(stapjes per omwenteling motor) * 16 (micro stapje) * 0.2 (1 omwenteling is 5mm 1 mm is daar 20% van) = 640
wel iedere keer na aanpassen op save drukken voor je naar andere motor of menu gaat anders wordt het niet bewaard.
als dit fout staat zal waarschijnlijk ook je snelheid en acceleratie niet kloppen.

maar heb jij toenvallig niet meer op jou pc de map windows old staan? die maakt windows aan bij nieuwe installatie?
hier kan je naamelijk nog de map mach3 terug vinden als je die hele map in de root van jou c:/ drive plaatst dan zal hij de huidige mach3 over schrijven maar heb je al je oude instellingen weer terug.

voor dat je dit doet maak wel even een back-up van de map c:/mach3 zodat mocht het fout gaan je altijd weer terug kan naar de huidige situatie.

Gr Ruud

maar als je dit niet hebt lees dan de pdf door en probeer alle instellingen goed te zetten
Albert1
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 jan 2018 12:55
Locatie: België - Tessenderlo

Re: Cnc freest maar half werk

Bericht door Albert1 »

Hoi Ruud

ik heb het even aan de kant gezet wegens andere dringende dingen ,wil zeggen heb er nu 1 dag niet verder meer aan gedaan ,
maar dan moet ik eens op zoek naar windows old mapje ,misschien vindt ik het nog ergens terug .

Want van die microstapping heb ik nog geen brood gegeten ,maar ok zo leer ik weer elke dag en probleem oplossen dank zij jullie allemaal ,
wordt er soms wel wat moedeloos door ,maar we houden de moed erin .

Ondertussen alles wat met mijn cnc doe of ik veranderd iets aan instellingen pak ik en foto van die instellingen en gaan ze ook met een backup naar en usb stick ,
dit lesje heb ik wel goed geleerd .

IK ga ook het mapje lezen USB Motion Card STB4100 Manual.pdf eens goed doorlezen .

Bedankt Ruud en alle andere helpers .

Mvg
Albert1


ruudderooy schreef: 03 jun 2018 02:29 Hoi Albert,

In dat mapje waar de usb driver in zat zit ook een pdf bestand USB Motion Card STB4100 Manual.pdf
als je deze doorleest kun je op pagina 10 zien wat jij waarschijnlijk nog moet instellen.
waarschijnlijk kloppen het aantal pulzen per mm niet, dus je moet weten op hoevel micro stepping jou drivers staan en of je mach3 op mm of op inch heb staan.
en dan kan je aandehand van jou overbrenging het aantal stapje per mm of inch invullen.
voorbeeld:
staat mach3 op mm en je gebruikt 16 micro stepping en je as verplaatst 5mm per omwenteling motor dan is het 200(stapjes per omwenteling motor) * 16 (micro stapje) * 0.2 (1 omwenteling is 5mm 1 mm is daar 20% van) = 640
wel iedere keer na aanpassen op save drukken voor je naar andere motor of menu gaat anders wordt het niet bewaard.
als dit fout staat zal waarschijnlijk ook je snelheid en acceleratie niet kloppen.

maar heb jij toenvallig niet meer op jou pc de map windows old staan? die maakt windows aan bij nieuwe installatie?
hier kan je naamelijk nog de map mach3 terug vinden als je die hele map in de root van jou c:/ drive plaatst dan zal hij de huidige mach3 over schrijven maar heb je al je oude instellingen weer terug.

voor dat je dit doet maak wel even een back-up van de map c:/mach3 zodat mocht het fout gaan je altijd weer terug kan naar de huidige situatie.

Gr Ruud

maar als je dit niet hebt lees dan de pdf door en probeer alle instellingen goed te zetten
Plaats reactie