Vragen over mach3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Vragen over mach3

Bericht door Tonybryden »

Hallo mach 3 gebruikers, ik zit met een aantal vragen.
Ik gebruik sinds kort mijn portaalfrees en moet nog heel veel leren.

Mijn eerste vraag gaat over, hoe laat ik mijn frees weten waar mijn werkstuk geplaatst is.
Ik weet dat je er naar toe kunt joggen en dan nullen.
Maar zo makkelijk is het niet, voorbeeld, ik heb een plaatje aluminium van 100x100 waar ik twee gleufgaten in wil frezen.
Ik teken de gaten in cambam en vervolgens gaat de gcode naar mach3, zo ver zo goed.
Maar de frees begint daar waar het plaatje niet is.

Ik kan naar het plaatje joggen en vervolgens nullen, maar hoe krijg ik dan de gaten precies waar ze horen.

De sleufgaten frezen gaat prima op willekeurige plaats, maar niet waar ik ze wil hebben.

Of moet ik het plaatje ook in cambam tekenen met sleufgaten, en dan maar een grotere plaat nemen waar vervolgens het werkstuk uitgefreesd gaat worden.

Misschien domme vragen , is ook te vinden in gebruiksaanwijzing , maar begrijp ik het nog niet.
Is er iemand op het forum wie hier een Beetje duidelijkheid over kan geven.
Ik wil best zelf heel veel uitzoeken en proberen, maar soms begrijp ik het beter in Jip en Janneke taal.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Vragen over mach3

Bericht door Ballegooijen »

Ja, het plaatje moet je ook tekenen anders weet de machine inderdaad niet waar de sleuven moeten komen. Vervolgens neem je b.v. de linker onderhoek van het opgespannen plaatje en zet het midden van de frees precies op de hoek. Nu ga je nullen. De machine weet nu waar het plaatjes is en waar de sleufjes moeten komen.

PS
Nog een kleine aanvulling: In je tekening moet je ook aangeven dat de hoek links-onder het nulpunt is!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Vragen over mach3

Bericht door ruudderooy »

voor nullen van werkstuk als het juiste nul punt ook in de tekening (dus ook programma hebt staan).
kan met een tool offset plaatje dus je spindle als probe gebruiken.
je kan een laser gebruiken kruis laser die op vaste afstand van je spindle staat en die afstand vast leggen in mach 3 verekend hij het verschil als je zegt laser =0.
en als je vaste aanslagen maakt als je bv een onderdeel vaker moet maken kan je dit punt vast leggen als fixture met G54 t/m G59.
en er zijn nog meer methode zeker als je zelf knoppen gaat programmeren. meeste van deze functies zijn overigens beschikbaar in een aantal tedowloaden screensets.

hier zie je er bv een deze moet je kopen maar ik heb hem gekocht ooit (werkte overigens niet goed, maar heb hem aangepast), dus kan je zo van mij krijgen.
kijk maar naar de filmpjes ik vindt het echt goed werken zeker als je een tooloffset gebruikt kan je tijdens frezen binnen 30 sec van frees wisselen hoogte opnieuw meten en weer verder.
https://www.youtube.com/user/BigTexCNC/videos en deze https://www.youtube.com/watch?v=KOXY4O0UkRM&t=5s

en aangezien je uit nijmegen komt kan je altijd komen kijken of wil ik je wel helpen ik woon in beuningen en werk in nijmegen.

Gr Ruud
Plaats reactie