Mach3 icm closed loop en usb

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door Budgen30 »

Ik wil binnenkort mijn draaibank besturing updaten. Ik heb nu een mach3 kaart met parallelpoort aansluiting en standaard stappenmotoren. Ik wil naar een usb aansluiting en closed loop stappenmotoren. De motoren en drivers heb ik al. Zijn er mach3 kaarten met usb aansluiting waarbij je het error signaal kan aansluiten, zodat de machine stopt als er een error is. Bv door teveel stappenverlies?

Ik weet niet welke specs ik moet controleren als ik ernaar zoek.

Verder zie ik veel kaarttypen in alle soorten en maten. Wat maakt een kaart een voldoende goede kaart?
Dank voor het meedenken.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door ruudderooy »

smoothstepper kan dat niet heel goedkoop wel heel veelzijdig en betrouwbaar https://warp9td.com/
en kan je met de juist interface kabel aan je huidige kaartje koppelen er zijn ook hele mooie break out boards voor.http://www.fraxeon.com/cnc-componenten/ ... ace-boards

deze is compleet maar niet goedkoop https://nl.aliexpress.com/item/4-axis-C ... autifyAB=0

veel opties maar misschien overdreven voor jou.

en voor een stop te genereren op het error signaal kan je iedere input gebruiken en deze toe te kennen aan een functie.
want dat is bij een cloosed loop stepper een opto coupler output.

Gr Ruud
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door pa3gmi »

Zoiets https://www.ebay.com/itm/3-axis-Mach3-C ... Sw3gJZINpS
Is usb en geschikt voor Mach3 met meer dan voldoende inputs. Mogelijk nog gebruikt op dit forum aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door Budgen30 »

fijn die snelle reacties!

Als iemand een kaartje heeft liggen die ik kan gebruiken, doe gerust een voorstel..

Het is mij alleen nog niet duidelijk wat het verschil is tussen dure (150-300 euro), goedkope (75-150 euro) tot hele goedkope (5-75 euro) kaarten (behalve snelheid en aantal assen).
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door ruudderooy »

vaak zit er dan het verschil in hoveel assen je kan aansturen of je er encoders op kan aansluiten (dus buiten de closed loop servo's ook nog encoders op het portaal zelf) het aantal i/o.
Of er een fpga in zit die alles door rekend en niet alleen op pc vertrouwt dus ook een buffer heeft als communicatie met pc even trager is door ander processen gewoon door blijft lopen en niet je werkstuk verknalt.

gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door ruudderooy »

bij ali heb je keuze zat wel voor aanschaf even lezen via google of er gebruikers zijn met problemen.
sommige werken alleen met bepaalde versies van mach3 (kan je gewoon downloaden).
Heb wel gemerkt XHC varianten (heb ik in het verleden gebruikt) dat deze gevoelig zijn voor emc van stepper drives en spindle motor dus geshielde kabel gebruiken en net filter. verder was ik daar ook best teverden over.

https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... controller

gr Ruud
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door benkr »

Ik zelf gebruik de Pokeys57CNC, een ontzettend veelzijdig kaartje, kan werkelijk alles, maar de bijbehorende documentatie blinkt niet uit in duidelijkheid.
Kan b.v. ook extra toetsen inlezen en afhandelen als standaard keyboard input. Elke toets kun je zelf definieren, idem met outputs.
Kan tot 10 assen aansturen, maar met mach3 tot 3 assen, voor meer moet je naar Mach4.
Heeft ook inputs voor encoders en pedant etc.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door Budgen30 »

Ik vind het maar lastig. Teveel keus. Mag ik eens vragen wat jullie hiervan vinden?
Misschien krijg ik dan meer een idee van voor- en nadelen.

https://nl.aliexpress.com/item/NVEM-CNC ... 8186&tpp=1

is met ethernet, wat minder storingsgevoelig is begrijp ik.
voldoende input poorten

6 assen, omdat het kan.. en ik mogelijkheden zie om een freeskolom op mijn draaibank te monteren met idem mogelijkheden tot meer assen.
hij is er ook met minder assen
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door benkr »

Ik heb zo'n soort kaartje liggen, ooit van een medeforumlid gekocht, hij deed het ding weg omdat het toch niet helemaal goed werkte en de support gewoon nul was.
Ja, je kunt dus geluk hebben, maar de kans dat je tegen problemen aan loopt is aanwezig en dan moet je maar zien wie je gaat helpen.
Ikzelf zou het toch houden bij de wat bekendere interface kaartjes zoals Leafboy77 (AK2250), Pokeys, als je iets met Mach3 of 4 wilt doen, UC100, 300 (CNCDrive) met eigen software maar ik dacht dat het ook Mach 3 of 4 aankan, verder natuurlijk Eding (hier op het forum echt veel gebruikt), eventueel nog iets uit de Linuxhoek maar dan moet je wel een beetje (of heel veel) gevoel voor software hebben want dat is zeker geen plug and play spul.
En ja, er zijn er nog tientallen daarom is het goed dat je eerst een platform kiest zoals jij eigenlijk al gedaan hebt, Mach3 dus. Bedenk wel dat je met Mach3 toch wel beperkt bent in het aantal assen, wil je meer dan 3 assen dan moet je al snel naar Mach4 overstappen maar dat is inmiddels denk ik ook wel uit de kinderziekte tijd gegroeid dus waarom niet.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door Budgen30 »

Ik heb jouw (Benkr) suggesties eens nagekeken en zie dat deze pokeys erg veelzijdig lijkt.

https://www.poscope.com/product/pokeys57cnc/

geschikt voor mach 3 en 4 en voldoende assen.
kan ik in ieder geval met mijn huidige mach 3 verder en later overstappen naar mach 4 als dat nodig is.
redelijke prijs.
usb en ethernet
volgens mij heeft deze kaart alles wat ik nodig heb.

wat is het nadeel van deze kaart?

ik gebruik mach 3 omdat ik vooral de teach-in plugins voor draaien handig vind, voornaamste reden om niet over te stappen.
op de freesbank gebruik ik edingcnc.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door Ballegooijen »

Jammer dat de afbeeldingen niet zichtbaar zijn!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door benkr »

Wat ik een nadeel van Pokeys57CNC vind is dat het op enkele punten niet al te duidelijk gedocumenteerd is, ik heb me rot gezocht naar een paar dingen maar dat had vooral te maken met niet standaard dingen, de basis opzet is eigenlijk redelijk simpel maar een extra handwiel, extra ingangen en uitgangen en een extra potmeter voor b.v. feed override en dat soort dingen is wel wat zoekwerk, maar het werkt allemaal.
Ook een extra dedicated toetsenbord is geen enkel probleem, dat werk echt heel fijn en is in no-time gemaakt.
Ook de support, via een directe link met de ontwikkelaars en een eigen forum werken goed.
Ik ga binnen niet al te lange tijd ook mijn draaibankje er mee automatiseren.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Mach3 icm closed loop en usb

Bericht door Budgen30 »

Ik word er ook wel enthousiast van. Nog wat inlezen, maar dit lijkt mij een goede met veel mogelijkheden voor nu en later.
Zojuist mijn draaibank verhuisd naar mijn nieuwe werkplaats. Dus het opbouwen word waarschijnlijk ombouwen.
zo'n toetsenbord lijkt mij ook wel wat.

gelijk maar even mijn onderschrift afbeelding gefixed
Plaats reactie