Het grote USBCNC vs Mach topic.

Moderator: Moderators

veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

Arie Kabaalstra schreef:zie ik zo bleek?..
het zit je volgens mij allemaal nog al hoog Arie, misschien moet je er eens met iemand serieus over praten,
gewoon een goed gesprek.. ;-)
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door lucas »

Arie Kabaalstra schreef: datzelfde geldt namelijk ook voor sommige andere CNC componenten zoals de alom "bewierookte" Gecko Drives, er zijn vergelijkbare voor minder geld, en betere voor dezelfde prijs.. maar daar staat geen Gecko op, dus dan hoeven ze ze niet.
Kan je me dan AUB het merk/leverancier van "die betere voor dezelfde prijs" bezorgen?
Heb een G540 en 4st G201X nodig.

Ik wacht vol spanning..........
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leadshine.. ( die heeft ze namelijk nagemaakt en later verbeterd.. )

Alles waar Gecko zo prat op gaat.. staat ook in de spec's van Leadshine..

@Veteq..
never felt better..

ik vraag me alleen wel eens het volgende af:

als je bij de gemiddelde CNC hobbyist in huis kijkt.. zie je dat de "aloude Kijkbuis" het veld heeft moeten ruimen voor een flatsreen ( liefts breedbeeld ) , want dat geeft een beter plaatje.. de videorecorder is ook allang naar de millieuwinkel gebracht.. want een DVD of ja.. toch maar een Blu-ray speler geeft toch wel een mooier plaatje.. ,de aloude gas-oven in de keuken is allang verdreven door het "ping-ding" AKA magnetron.. we kijken digitaal televisie, hebben een ISDN aansluiting voor de telefoon,Internet?.. is er nog iemand hier met een modem over de telefoonlijn?.. nee.. alles ADHDSL wat de klop slaat.., we bellen mobiel met het nieuwste toestelletje met touchschreen, de fax.. wat?.. fax?.. ja.. die telefonische kopieermachine.. dat ding ja.. is allang verdwenen, nu hebben we allemaal een printer met scanner, voor het versturen van e-mails met het gescande plaatje gewoon als attachment.
in de auto hebben we geen kaarten meer, nee.. "tante annie" bungelt aan een zuignap aan de voorruit.. via de satelliet wijst ze ons de weg.. geen hond nog die met een kaart in zijn poten nog de weg kan vinden.. Airco, ABS, en ESP zijn gemeendgoed..
maar.. de communicatie tussen PC en CNC machine gebeurt nog met de "Seinsleutel" die LPT heet.. we willen allemaal het mooiste en het beste.. maar waar het onze CNC machientjes betreft zijn velen te beroerd om even de poeplap te trekken voor een deugdelijk product, zonder rompslomp en ongemakken.. nee.. da'vink nou raar...
Gebruikersavatar
Barcosmurf
Berichten: 198
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:24
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Barcosmurf »

Ehh, ik zie zo niet gelijk dat een leadshine M880A volledig gelijk is aan Gecko 201x, misschien kun U daar helpen

Beide peak rating M880A 7.8A tegen G201x 7.0A
Beide starten vanuit stilstand met microstep dus 71% houdmoment van fullstep
Gecko midband resonantie compensatie/ M880A "Self-adjustment technology"

Ik zie wel een verschil
Boven 200-250 RPM is het voordeel bij de meeste stappenmotoren van microstep vs full step weg
M880A blijft microsteppen (71% momentum van fullstep) een G201 "morphed"(wat het ook mag zijn?) naar fullstep (100% momentum)

Ik heb geen Gecko of leadshine voor een vergelijk in de praktijk, alleen opgrond van deze specs zou een G201x een hogere freessnelheid halen .
Dat is volgens mij een redelijk argument dat men bereid is de duurdere gecko te kopen als freessnelheid van belang is.

Ik zie in de specs van de M880 niet zo snel of het een switch-type drive is, want dan kun je eerder pech hebben dat deze ongelukkiger wijze in de mechanische pass-band van de stappenmotor ligt en de resonatie die dit tot gevolg heeft laat de motor dan "stil vallen" net als de midband demping" wat veel eenvoudig te testen is of die aanwezig is.

Wil
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Leeuwinga »

Gecko,s blijven superieur ten opzichte van ander genoemde.
Arie mag erg veel kennis van machines en materialen hebben
maar m.i. je kunt niet zeggen dat hij een bekwame vonkkentrekker is.
"morphed"(wat het ook mag zijn?)
Kijk eens bij de beschrijving hiervan in het manual van de G203V
daar staat exact beschreven wat de invloed van morhing is.

Cees

Maar uiteindelijk terug naar het uitgangspunt van dit item
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Erik »

@Barcosmurf; Open a.u.b. even een nieuw draadje in het juiste subforum dan kunnen we hier "ontopic" blijven.
Gr.

Erik
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door skillalot »

moderater,

als je hier ontopic wil blijven, dan stel ik voor om in je eerste post een lijst te maken met specs, prijzen, opties, etc van beide systemen, voor en nadelen onder elkaar, in een overzichtelijk iets. Dan is voor iedereen duidelijk te zien hoe of wat. Want 95% van alle posts die daarna komen is met modder gooien.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Mcgyver »

Dit topic is geopend speciaal voor de discussie over de voor en nadelen van mach en usbcnc... precies wat de titel vermeld..

Waar eric op doelde is de discussie over drivers , gecko's etc... dit is off topic..

Elke discussie over mach of usbcnc is on topic..

dus vandaar de vraag : graag verder over mach en usbcnc
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door lelieveld »

Een samenvatting over de voordelen/nadelen van USBCNC / Mach3 zou mooi zijn
ik kan dit nauwelijks volgen (ik weet het, ik ben de slimste niet )
Maar Cees schreef dat voor elk breakoutboard een Mach3 applicatie is
Nou mooi niet :mrgreen: Die van mij ligt in een doos te verouderen
En ik weet er nog een te liggen!!
immers iedereen begint met de gedachte
een printepoort heb ik op een oude PC en kan ik met een printje van 30 euro aan de slag

Maar ik ben er van overtuigd als ieder een zijn bordje te koop aanbied , Dan heeft je toeleverancier ff niks te doen.
Nog een ander kopieerde een paar regels over window,s aanpassing voor een laptob
Gaat daar ook de spanning op de lpt. poort van 3 naar 5 volt , Dacht het niet
Artsoft maker van mach 3 Ondersteunt zijn software niet op een laptop......
iedereen wilt voor een dubbeltje op de eerste rang
Zo ik ook vandaar mijn liefde voor HBM machines en in eerste instantie ook voor mach3
HBM heb ik nog steeds
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Rene »

Artsoft maker van mach 3 Ondersteunt zijn software niet op een laptop......
Mijn eerste machine heeft wel degelijk op een laptop gedraaid. Was echter wel een wat oudere laptop.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

de grap is.. een tweedehands desktop koop je voor rond de 200,- een gloedjenagelnieuwe PC op basis van een Intel Mini-ITX bouw je voor dezelfde prijs..

je PC hoeft niet eens zo zwaar te zijn.. wat van belang is voor een machine, is dat je pulstrein soepeltjes loopt..
ik las een paar postings geleden dat Mach tot 100Khz kan genereren.. ik twijfel of een LPT dat daadwerkelijk kan, maar dat even terzijde..
Feit blijft het bufferen.. voor of na de poort.. een stoptrein die met een bloedgang optrekt, en afremt, blijft een stoptrein..
dan heb ik toch liever de "sneltrein"die soepeltjes voortraast...

Kan iemand me trouwens ook eens uitleggen hoe het kan dat op een Mach-gestuurde machine de assen niet simultaan in ijlgang willen lopen op maximale snelheid?..
Als één as volgas kan lopen, dan moeten 2 assen dat ook kunnen...

't probleem met "moderne" PC's en Laptops is dat ze vaak niet voldoende "prik" op de LPT hebben, dus je moet je signalen "boosten" anders verstaan de drivers de PC niet..
USBCNC zou ik ook niet op een Laptopje installeren.. in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst..

Op mijn Netbook draait het prima.. maar ik durf niet te garanderen dat USBCNC op andere Netbooks daarom ook goed werkt.. (een klein onderzoekje wees overigens uit dat de hardware in mijn netbook 't zelfde is als mijn Mini-ITX PC in de besturing van de Beagle.. een Intel 945 Bordje.. )
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Mcgyver »

niet met 2 assen on ijlgang op volle snelheid?

http://www.youtube.com/watch?v=vUOosDTQ5sM

is weliswaar effe heen en weer joggen maar ik kan nogsteeds met 2 of meer assen in volle snelheid van 1 punt naar de andere..

Das nou een punt waar ik echt nog nooit last van heb gehad :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Roy 1.6 »

Arie Kabaalstra schreef: Schroefklemmen he?.. weet je.. een italiaanse klant van Bert wilde dat ook zo graag.. schoefklemmen.. maar...

er is een probleem.. IDIOTEN.. en daar zijn er meer van dan goed is voor welke hardware dan ook.. er zijn er altijd die geen schema's kunnen lezen, en de dropveters verkeerd aansluiten.. met die bandkabels heb je daar minder last van..
Slecht argument Arie.... Wat is nou pen 1 of 10 op een bandstekker krijg je dan. Als je het netjes op de behuizig hebt staan zoals in het voorbeeld plaatje. Dan komen heel veel mensen wel ver en verder en het is altijd mogelijk om je hardware een beetje meer hufter proof te ontwikkelen.

Qua je geduld om mensen iets bij te brengen is het maar goed dat Kevin er niet zo over denkt. Anders was het snel over met zn bedrijf. Van service moeten je klanten het juist hebben, dan komen ze terug(de meesten dan). Mensen denken dan ''oh daar werd ik snel en goed geholpen met mijn vraag of bestelling.'' dat werkt echt in je voordeel.

Qua operators; je moet gewoon zorgen dat het op werkvoorschrift staat. Dan geloven ze je misschien wel :lol:

Grtz
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Qua je geduld om mensen iets bij te brengen is het maar goed dat Kevin er niet zo over denkt. Anders was het snel over met zn bedrijf.
je hebt er niet gewerkt, dus kan je daar niet over oordelen.. ik heb deze klanten meegemaakt.. en ik ken de reactie van Kevin op dergelijke Sujetten..

Ik heb heel veel geduld om mensen van alles bij te brengen.. kijk voor de gein maar eens rond hier op het forum.. maar ik verwacht dan ook dat degenen die een beroep doen op mijn kennis, daar dan zelf ook wat mee doen..

Feit is en blijft in deze.. bij USBCNC kan ik in de manuals kijken en achterhalen welke pin voor welke functie is.. dat maakt storingzoeken een stuk makkelijker.. bij een LPT sturing?.. al zet je X Puls op 1, Y Puls op2, Zpuls op 3, en dan de Dir signalen op respektievelijk 4,5 en 6, dan kan het werken.. maar het kan ook werken met Xpuls op1, Xdir op 2 enzovoort..

Als je machines verkoopt met een LPT gebaseerde sturing, dan houdt je natuurlijk altijd dezelfde pinsettings aan.. logisch.. maar als je los verkoopt.. dan weet je niet waar je klant wat heeft vastgeknoopt.. bij USBCNC KAN Je dat niet anders aanluiten.. alles ligt VAST.. éénduidige Hardware...
Gesloten