5 fase driver van Markus

Moderator: Moderators

lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door lucas »

skillalot schreef:lasersnijders
kleine graveermachines
pcb boormachines
foamcutters

1.5A meer dan genoeg voor :)
Idd, volledig akkoord.
Zelf heb ik ook 2 kleine machines met motoren lager dan 1,5A maar ze hadden wel microstepping nodig om goed te werken...

Wat betreft de output stage: ik denk dat het TEA3718 chips zijn en hiervoor is voor zover ik weet niet direct een eenvoudige vervanger, misschien L6203 maar dan heb je ook een L297 oid nodig en deze configuratie zal niet meer op een eurokaartje passen en ook een stuk duurder zijn.
En dan kan je waarschijnlijk alleen nog maar motoren met 10 draden gebruiken tenzij ik me vergis?
Zal eens "Googlen".
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door Markus »

Lucas

Ja de kaart zou 3 Bipolaire stappenmotoren met microstepping kunnen aansturen

De kracht van stappenmotoren hangt niet zozeer van de fazestroom af maar van het gewicht van de motor.
Je kunt bijvoorbeeld 2Nm motoren kopen die maar 1,5 Ampere nodig hebben.

Vijf fase motoren met maar 5 draden moeten met 5 Half Bridges aangestuurt worden, mijn kaart heeft 6 Full Bridges (en gebruikt dus maar 5 bij de 5 fase motor aansturing), en kan dus die motoren van jouw niet aansturen.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door Markus »

Ja Wouter je hebt gelijk,

Ik ga nu tellen en kijken wat voor bedragen eruit komen. Naast de kosten van de print zijn de kosten van de 5 Driver chips ook belangrijk. Ik ga tellen en rekenen. Binnenkort meer info

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier om een bouwpakket, of er moeten mensen zijn hier die ze graag in elkaar willen solderen.


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door rsemotion »

tegen een geringe vergoeding wil ik best de printen in elkaar zetten voor degene die het niet kan/wil
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door lucas »

Markus schreef: Ja de kaart zou 3 Bipolaire stappenmotoren met microstepping kunnen aansturen
Whow, dan wordt het toch interessant, nu nog een prijsindicatie afwachten.
Markus schreef: De kracht van stappenmotoren hangt niet zozeer van de fazestroom af maar van het gewicht van de motor.
Je kunt bijvoorbeeld 2Nm motoren kopen die maar 1,5 Ampere nodig hebben.
Akkoord, maar dan heb je meestal motoren met hoge spanning en inductie. Deze kunnen geen hoge snelheden halen zonder veel aan kracht te verliezen.
Markus schreef: Vijf fase motoren met maar 5 draden moeten met 5 Half Bridges aangestuurt worden, mijn kaart heeft 6 Full Bridges (en gebruikt dus maar 5 bij de 5 fase motor aansturing), en kan dus die motoren van jouw niet aansturen.
Dat dacht ik dus ook en hierbij is het bevestigd.
Mijn gegoogle heeft niet veel opgeleverd, kunnen die 5 halve bruggen voor 5 draden motoren ook in PWM (chopper) geschakeld worden?
Moest dit mogelijk zijn dan kan het ontwerp misschien aangepast worden en wordt de markt ervoor veel groter?

Groeten, Luc.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Prijs 5 fase driver bouwpakket

Bericht door Markus »

Ok mensen

Het zijn niet echt veel kaarten, maar ik gok er dan maar op dat ik 20 kwijtraak hiero

De prijs van het bouwpakket wordt 62 Euro Incl BTW

Je krijgt daarvoor de printplaat, 5 driverchips en de processor met de Firmware erop

De rest van de onderdelen zijn goedkope weerstandjes en condensatoren en wat connectors
Ik schat zoiets van 10 to 15 euro afhankelijk van waar je koopt.

Mischien ga ik ook nog kijken of ik ergens een partij van de preciesie 2Watt weerstanden van 0,2 Ohm kan vinden maar dat horen jullie dan wel

Als later er ook 3x Bipolaire firmware komt dan kun je eenvoudigweg een Zesde driver chip erbij zetten
en dan kun je dus 3 Bipolaire motoren aansluiten met microstep drive en maximaal 1,8 Ampere per fase (is de kaart nog niet op getest overigens)

stuur een email als je het bouwpakket wil bestellen. Email Address staat onder contact op mijn website (klik hier beneden)

Gaat iets van 3 weken duren voordat ik de printjes en driverchips binnen heb

en als er heel weinig kaarten worden besteld dan gaat het feest helaas niet door

Greezt,

Markus
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door rolandcube »

Hoi Markus je hebt een mailtje ;-)

Mvg. Pascal
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door rolandcube »

Er is nu echt niemand meer die interesse heeft in deze kaart :shock:

Gr.Pascal
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door rsemotion »

blijkbaar is iedereen wat geschrokken van de prijs voor het bouwpakket.
en wat er nog bij komt kwa onderdelen
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door rolandcube »

Ja, een hobby mag toch geld kosten :lol:
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door Jensorie »

markus als de prijs komt door de pcb neem svp even contact met mij op. misschien kan ik die goedkoper (proffesioneel) laten etsen.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door diode »

Markus heeft ook van mij een PB, ik reageer echter voor een kennis van me die er later op terug komt. Hoeveel de beste man er wil hebben weet ik niet.

Als het niks wordt, is het dan mogelijk om de pcb layout + schema + geprogrammeerde micro controller bij je te kopen? Dan ets ik die print eventueel zelf wel.
rolandcube
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 jul 2007 00:34
Locatie: Hoogerheide
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door rolandcube »

Volgens mij is Markus op vakantie. hij reageert momenteel niet
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: 5 fase driver van Markus

Bericht door Markus »

Jawel hoor, ik lees mijn mail wel :)

Over het bouwpakket

Het ligt niet aan mijn printboer,De prijs komt door het zeer kleine aantal die mensen willen hebben

minder dan 15 stuks tot zover heb ik geteld waarvan slechts 8 bestellingen, mijn berekening ging uit van 15 tot 20 stuks

Ik kan bouwpakket goedkoper maken door zonder driver chips erbij te leveren. Je kunt deze in America redelijk goedkoop krijgen in kleine aantalen maar niet in Europa, en kleine aantallen chips bestellen vanuit America gaat tot nu toe niet erg lekker (soms zeer lange levertijden, onverwachte extra kosten en/door douane gedoe)

Prijs Driver chip kleine aantallen van Europese bronnen

Schuricht 50 stuks circa € 4,20
RS Components vanaf 26 Stucks circa € 4,80

deze prijzen zijn ex BTW en verzend

Ik kan de driver chips goedkoper bij de importeur krijgen maar dan moet ik dus minimaal 300 stuks inkopen, das 60 bordjes, en er is maar belangstelling voor 15 bordjes, dus blijf ik met 225 stuks driver chip zitten

mlrs moet ook iets hebben voor de Atmel Chip en de moeite die hij moet doen om de firmware erop te zetten

Het kan best zijn dat mensen de kaart duur vinden, maar kwa onderdelen is het 3 kanaals Bipolaire stappenmotor driverkaart met max 1,8 Ampere per fase minus 1 driver chip (van de 6 driver chips). Dan is 62 euro niet echt duur vind ik zelf

Ik heb in het begin al gezegd dat dit meer een hobby project was voor mij , want zoals nu ook blijkt er is te weinig belangstelling.

Maar goed weet je wat, ik neem wel iets meer risico en hoop maar dat ik niet met een doos vol met prints en componenten blijft zitten (is me namelijk al eerder gebeurt) en ik verlaag de prijs naar 54 Euro voor printplaat plus 5 driverchips en de voorgeprogrameede Atmel processor.

Als het dan niet loopt voor die prijs nou ja jammer maar helaas. Ik vind het raar want 5 fase motoren zijn zo'n ongeloofelijk stuk beter dan 2 Fase motoren. Het ding (de mini mill) wat jullie allemaal op de kop getikt hebben voor maar 250 euro, heeft zeker 6 of 7 keer zoveel gekost toen het nieuw was, het is echt een juweeltje. En op zo'n juweeltje horen ook geweldige Berger Lahr 5 fase motoren op. Veel betere koppel/snelheids gedrag, veel minder last van resonanties, en ze gaan super lang mee. Er 2 Fase motoren op zetten is echt zonde

Geloof me maar het verschill in prestaties tussen 2 en 5 fase motoren is echt zeer groot

Bovendien wat is eigenlijk het prijsverschil met de andere optie er een 2 fase motor erop zetten ?

2 fase Motor+ aluminium aanpassingsflans + andere motorkoppelstuk + 2 fase driverkaart = ?

Tja, wat kan ik er meer van zeggen. Ik hoop dat jullie er begrip voor hebben dat ik geen zin heb om meerdere honderden euros erbij in te schieten, plus vele uren nog te verrichten werk (vragen, bestellingen afhandelen) plus nog de vele dagen werk die ik er al ingestopt heb voor een project dat ik eigenlijk nooit commercieel heb willen maken.

Prijs = dus nu 54 incl BTW voor printplaat + 5 stuks driver chip + voorgeprogrameerde Atmel processor chip

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 05 sep 2008 20:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie