Voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Voeding

Bericht door vip1980 »

Ik zie dat veel mensen een weerstand parallel aan de elco's hebben aangesloten voor het leegtrekken van de Elco's.Nu heb ik parallel aan de elco's een ventilator aangesloten, nadat de spanning eraf is blijft de Fan nog eventjes doordraaien tot de elco's leeg zijn.

Kan dit kwaad, volgens mij heb ik het zelfde effect als met een weerstand.

Weet iemand eigenlijk wat de reden is dat ze leeg getrokken ''moeten'' worden.......?

Alvast bedankt maar weer !!

mvg

VIP
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door r0g3r »

Dat leegtrekken met de ventilator is een goed plan.(zolang het geen slimme ventilator is,deze schakelen uit onder een bepaalde temperatuur)

Ik denk dat dat leegtrekken puur uit veiligheidsoverweging is.
Stel dit gebeurd niet en je moet aan de elektronica werken dan is er wel nog altijd de volle spanning aanwezig.
En mocht er kortsluiting komen dan ontladen de elcos in 1 klap(bij 35V 10000 uF geeft dat echt een kleine explosie)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat ik begrepen heb, is het ook om de inschakelpiek op te vangen.. door de weerstanden trekken de elco's niet in een keer een klap stroom bij het aanzetten, je kunt ook een relais gebruiken om de weerstand te " by-passen" als de elco's vol zijn..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:wat ik begrepen heb, is het ook om de inschakelpiek op te vangen.. door de weerstanden trekken de elco's niet in een keer een klap stroom bij het aanzetten, je kunt ook een relais gebruiken om de weerstand te " by-passen" als de elco's vol zijn..
Dat is alleen als je een weerstand voor de elco's zet, Arie. Als de weerstanden parallel staan aan de elco's (dus tussen plus en min) is hun enige functie "bleeder-weerstand" dus het leegtrekken van elco's en tevens om een kleine belasting te verzorgen voor die voeding. Een aantal voedingen hebben, om goed te functioneren, nu eenmaal een minimale belasting nodig.
Rush-in stromen worden vaak beperkt door NTC-weerstanden in de primaire leiding van de voedingtrafo.

Een ventilator als bleeder gebruiken is een mogelijkheid natuurlijk, mits je voedingspanning 12V oid is... De meesten zullen ergens tussen de 35 en 45V op hun stepperdrivers zetten..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah.. Ok.. zo leer ik ook iedere keer weer wat bij.. 't was ook pas deze week dat ik van het foefje met die weerstand hoorde, en de bijbehorende truc om deze te "bypassen" met een relais, als de elco's een bepaalde spanning hebben bereikt..
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door r0g3r »

Ik was aan het denken om een regelbare trafo te voorzien van een stepper.Iemand hier al ervaring mee?
Zo kun je heel mooi softwarematig de spanning van 0 naar max regelen met enorm veel vermogen.
Maar eerst andere projectjes afronden. :?
ssassen
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 mar 2007 14:48

Re: Voeding

Bericht door ssassen »

Door die weerstand hoeft maar een paar mA stroom aan stroom te lopen om de elco's in enkele minuten helemaal leeg te krijgen, bij pakweg 45V is 10 K ohm (kilo ohm) voldoende, de stroom volgt dan uit R = V/I

R = weerstand in Ohm
V = voltage
I = stroom in ampére

10.000 = 45/I : I = 4.5mA.

Beter is feitelijk nog een LED met een voorschakelweerstand, zodoende heb je ook een visuele indicatie dat de elco's leeg zijn. Maar feitelijk is dit allemaal alleen van belang als je 't risico loopt dat je tijdens 't knutselen in of rond je voeding ergens kortsluiting maakt.

De elco's leveren dan in korte tijd veel stroom, dit kan op de lange duur funest zijn voor de elco's en op de korte termijn op de plaats van de kortsluiting zorgen voor puntlassen van de draad aan bv. het chassis.

Het gebruik van té lage waarden voor een bleeder weerstand leidt tot onnodig vermogensverlies omdat de weerstand dit in warmte omzet (W = V X I in joule). Kortom, een paar mA is voldoende, tientallen mA's is onzinnig en voegt helemaal niks toen.

Ook met inschakelstroom heeft 't niks te maken dit is primair omdat de stroom vooral komt omdat er opeens een magnetisch veld gecreëerd wordt in 't blikpakket van de trafo, pas daarna worden de elco's opgeladen, de stromen daar zijn ook aanzienlijk, maar die verklein je alleen met een serie weerstand, of een zgn. 'surgeguard' aan de primaire zijde van de trafo. Deze surgeguard moet wel afgemeten worden aan de nominale stroom die er door de trafo loopt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door audiomanics »

r0g3r schreef:Ik was aan het denken om een regelbare trafo te voorzien van een stepper.Iemand hier al ervaring mee?
Zo kun je heel mooi softwarematig de spanning van 0 naar max regelen met enorm veel vermogen.
Maar eerst andere projectjes afronden. :?
Variacs (de naam voor een regelbare trafo) zijn erg duur in verhouding en worden eigenlijk alleen gebruikt voor test-opstellingen waarbij je voorzichtig eerst alles gaat meten voor je de kraan helemaal opendraait.
Gevaar van een Variac is dat als je 'm permanent wil inzetten, dat je ooit eens iets te ver draait en de boel opblaast. Je zit zo 5 volt te hoog en de moderne electronica kent geen pardon!

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
vip1980
Berichten: 500
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Voeding

Bericht door vip1980 »

r0g3r schreef:Dat leegtrekken met de ventilator is een goed plan.(zolang het geen slimme ventilator is,deze schakelen uit onder een bepaalde temperatuur)

Ik denk dat dat leegtrekken puur uit veiligheidsoverweging is.
Stel dit gebeurd niet en je moet aan de elektronica werken dan is er wel nog altijd de volle spanning aanwezig.
En mocht er kortsluiting komen dan ontladen de elcos in 1 klap(bij 35V 10000 uF geeft dat echt een kleine explosie)
Ik gebruik rond de 24 volt, de Fan kan tot 26 volt dus hij trekt hem langszaam leeg ik zal eens een keer een paar foto's van maken.Deze fan staat dus ook contstant tegen de koellichamen van de voedingen en de drivers te blazen.
Plaats reactie